Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Olimpiai Aranylicit 2.0 - a kevés is lehet elég

Mindenki licitál, emeli a tétet, hogy vajon hány aranyérem várható az idei olimpiai játékokon a magyar csapattól? Egyik korábbi írásomban sportszakmai szempontból elemeztem olimpiai eredményességünket. Ha a magyar csapat a pekingihez hasonlóan újra 3 arannyal térne haza, az maga lenne a nemzettragédia? Gazdasági értelemben semmiképp.

Bukta

Volt már az előző olimpiai játékokon ún. nagy sportnemzeteknek kudarcos szereplése. Elég, ha csak arra gondolunk, hogy a franciák Tokióban egy aranyat nyertek, az ausztrálok az 1976-os Montreal-i olimpia után voltak kénytelenek aranyérem nélkül hazakullogni, az angolok pedig 1996-ban, mindössze egyetlen aranyéremmel gazdagodtak. Ezek a nemzetek higgadtan értékelték a kudarc okait, megfelelő stratégiát dolgoztak ki, sokat áldoztak a siker érdekében, amely alapvetően két tényezőnek volt köszönhető: az állam más alapokra helyezte a sport finanszírozását, és mindezt perspektivikus stratégiai tervezettség jellemezte.

Forrás: www.budapestiolimpia.hu

A sportökonómusok optikája

Az olimpiai felkészülést a világ számos országában kiemelten támogatja az állam. E téren úttörők voltak a szocialista országok. Kelet-Németország az olimpiai sikereinek a „fénykorában” a GDP-je 1 százalékát költötte élsportolóira. Azóta a nyugati országok sokat tanultak „béketábor” állami amatőreitől. Az előző olimpiák tükrében talán a pekingi 3 arany 5 ezüst, 2 bronz érmet összességében kudarcosnak találja a hazai közvélemény, pedig egy sajátos nézőpontból, társadalmi és gazdasági hátterünkhöz képest az ázsiai játékokon elért eredmények nem is kirívóan rosszak. Korábban született sportgazdasági elemzések arra engednek következtetni, hogy Magyarország pontszerzési képességét összehasonlítva más országokkal stabilan a legjobb hat között szerepel hazánk, amennyiben a megszerzett érmek számát az országok egy főre jutó bruttó hazai összterméke (GDP) alapján arányosítjuk.

Az olimpiai éremkalkuláció során a sportközgazdászok az alábbi kulcsfaktorokkal szokták az olimpiai eredményességet górcső alá venni: népességszám, egy főre jutó GDP, múltbeli olimpiai teljesítmény, hazai pálya előnye (ezen utóbbi hatásáról egy következő írásban számolok be).

Már hazánkban is született olyan elemzés, mely pusztán a „megnyert éremszám” alapján kialakuló nem hivatalos sorrend helyett azt taglalta, hogy hogyan alakul az országok között ez a sorrend, ha azt a bruttó hazai össztermék és a megnyert aranyérmek számának függvényében alakítjuk ki.

A kevés is lehet elég

Négy évvel ezelőtt Magyarország a világ GDP 0,197 százalékával és az aranyérmek 1 százalékával rendelkezett. A makrogazdasági adatok és az olimpiai eredményesség közötti összefüggést vizsgálva arra a következtetésre juthatunk, hogy minél nagyobb aranyaránnyal rendelkezik azonos fejlettség mellett egy ország, annál nagyobb a sporthatékonysága. Ebből a nézőpontból szemlélve a magyar sporthatékonyság még mindig a világ élvonalába tartozik!

Persze a szélesebb közvélemény aligha lenne megbocsájtó, ha sportolóink ismételten 3 arannyal kullognának haza. Mivel az olimpia nem vizslatható pusztán gazdasági változók alapján. Hiszen olimpia-centrikus gondolkodás, lokálpatriotizmus, érzelmek - és egy sor más, nehezen számszerűsíthető tényező mentén ítélkezik az átlag magyar.

by Bery :)

Az olimpiai aranyérmek száma és a bruttó hazai össztermék (GDP) kapcsolata

 

GDP

Arany

Világgazdasági

GDP-arány

Aranyarány

  Egyesült államok

8430,8

36

20,732%

12,0%

  Kína

6188,0

51

15,217%

17,0%

  Japán

2699,3

9

6,638%

3,0%

  India

2267,1

1

5,575%

0,3%

  Németország

1577,4

16

3,879%

5,3%

  Franciaország

1315,6

7

3,235%

2,3%

  Nagy-Britannia

1280,6

19

3,149%

6,3%

  Olaszország

1110,7

8

2,731%

2,7%

  Brazília

1012,7

3

2,490%

1,0%

  Oroszország

914,2

23

2,248%

7,7%

  Indonézia

762,5

1

1,875%

0,3%

  Dél-Korea

758,3

13

1,865%

4,3%

  Kanada

748,4

3

1,840%

1,0%

  Mexikó

740,2

2

1,820%

0,7%

  Spanyolország

684,5

5

1,683%

1,7%

  Ausztrália

459,5

14

1,130%

4,7%

  Törökország

458,5

1

1,127%

0,3%

  Thaiföld

455,2

2

1,119%

0,7%

  Taivan

390,7

0

0,961%

0,0%

  Irán

372,0

1

0,915%

0,3%

  Hollandia

348,5

7

0,857%

2,3%

  Argentína

297,0

2

0,730%

0,7%

  Lengyelország

296,2

3

0,728%

1,0%

  Pakisztán

293,7

0

0,722%

0,0%

  Egyiptom

226,7

0

0,557%

0,0%

  Belgium

219,1

1

0,539%

0,3%

  Kolumbia

217,8

0

0,536%

0,0%

  Fülöp-szigetek

214,6

0

0,528%

0,0%

  Malajzia

195,5

0

0,481%

0,0%

  Svédország

193,4

0

0,475%

0,0%

  Dél-afrikai Köztársaság

191,7

0

0,472%

0,0%

  Szaúd-Arábia

190,1

0

0,467%

0,0%

  Vietnam

175,6

0

0,432%

0,0%

  Ausztria

173,3

0

0,426%

0,0%

  Venezuela

172,3

0

0,424%

0,0%

  Chile

171,5

0

0,422%

0,0%

  Ukrajna

169,1

7

0,416%

2,3%

  Nigéria

165,7

0

0,407%

0,0%

  Svájc

164,8

2

0,405%

0,7%

  Hongkong

164,1

0

0,404%

0,0%

  Görögország

145,3

0

0,357%

0,0%

  Portugália

144,7

1

0,356%

0,3%

  Szíria

135,4

0

0,333%

0,0%

  Banglades

130,0

0

0,320%

0,0%

  Dánia

124,8

2

0,307%

0,7%

  Norvégia

118,6

3

0,292%

1,0%

  Kazahsztán

115,6

2

0,284%

0,7%

  Peru

108,8

0

0,268%

0,0%

  Finnország

106,7

1

0,263%

0,3%

  Csehország

101,5

3

0,250%

1,0%

  Izrael

100,1

0

0,246%

0,0%

  Algéria

99,4

0

0,244%

0,0%

  Üzbegisztán

97,9

1

0,241%

0,3%

  Írország

97,1

0

0,239%

0,0%

  Marokkó

92,4

0

0,227%

0,0%

  Szingapúr

92,1

0

0,226%

0,0%

  Burma

87,3

0

0,215%

0,0%

  Magyarország

79,9

3

0,197%

1,0%

  Románia

78,6

4

0,193%

1,3%

  Fehéroroszország

76,2

4

0,188%

1,3%

  Új-Zéland

69,4

3

0,171%

1,0%

  Puerto Rico

56,2

0

0,138%

0,0%

  Szlovákia

50,9

3

0,125%

1,0%

  Jemen

50,7

0

0,125%

0,0%

  Tunézia

49,0

1

0,121%

0,3%

  Bulgária

47,6

1

0,117%

0,3%

  Guatemala

46,5

0

0,114%

0,0%

  Ecuador

44,7

0

0,110%

0,0%

  Egyesült Arab Emírségek

44,3

0

0,109%

0,0%

  Eritrea és Etiópia

44,1

4

0,108%

1,3%

  Szudán

41,5

0

0,102%

0,0%

  Horvátország

32,5

0

0,080%

0,0%

  Dominikai Köztársaság

32,5

1

0,080%

0,3%

  Kenya

32,1

5

0,079%

1,7%

  Mozambik

31,5

0

0,078%

0,0%

  Kuba

28,9

2

0,071%

0,7%

  Litvánia

28,9

0

0,071%

0,0%

  Ghéna

28,6

0

0,070%

0,0%

  Szlovénia

28,2

1

0,069%

0,3%

  Szerbia-Montenegró

27,9

0

0,069%

0,0%

  Nepál

26,7

0

0,066%

0,0%

  Azerbajdzsán

26,6

1

0,065%

0,3%

  Costa Rica

25,4

0

0,062%

0,0%

  Irak

25,3

0

0,062%

0,0%

  Bosznia

25,1

0

0,062%

0,0%

  Jordánia

23,0

0

0,057%

0,0%

  Uruguay

23,0

0

0,057%

0,0%

  Lettország

22,6

1

0,056%

0,3%

  Bolívia

22,5

0

0,055%

0,0%

  Kuvait

22,1

0

0,054%

0,0%

  Uganda

21,7

0

0,053%

0,0%

  Tanzánia

21,6

0

0,053%

0,0%

  Elefántcsontpart

20,4

0

0,050%

0,0%

  Örményország

20,0

0

0,049%

0,0%

  Észtország

19,4

1

0,048%

0,3%

  Oman

19,4

0

0,048%

0,0%

  Kamerun

19,3

1

0,048%

0,3%

  Grúzia

19,0

3

0,047%

1,0%

  Trinidad és Tobago

18,6

0

0,046%

0,0%

  Afganisztán

18,1

0

0,044%

0,0%

  Paraguay

17,8

0

0,044%

0,0%

  Panama

17,6

1

0,043%

0,3%

  Kambodzsa

16,7

0

0,041%

0,0%

  Szenegál

15,8

0

0,039%

0,0%

  Mauritius

14,3

0

0,035%

0,0%

 Líbia

13,3

0

0,033%

0,0%

  Honduras

13,2

0

0,033%

0,0%

  Libanon

13,1

0

0,032%

0,0%

  Zimbabwe

12,8

1

0,032%

0,3%

  Burkina Faso

12,6

0

0,031%

0,0%

  Türkmenisztán

11,9

0

0,029%

0,0%

  Kirgizisztán

11,8

0

0,029%

0,0%

  Moldova

11,5

0

0,028%

0,0%

  Mali

11,3

0

0,028%

0,0%

  Albánia

11,2

0

0,028%

0,0%

  Madagaszkár

11,1

0

0,027%

0,0%

  Benin

9,9

0

0,024%

0,0%

  Jamaica

9,9

6

0,024%

2,0%

  Angola

9,7

0

0,024%

0,0%

  Gáza

9,0

0

0,022%

0,0%

  Botswana

8,1

0

0,020%

0,0%

  Nicaragua

8,0

0

0,020%

0,0%

  Laosz

7,8

0

0,019%

0,0%

  Tádzsikisztán

7,6

0

0,019%

0,0%

  Namíbia

7,5

0

0,019%

0,0%

  Malawi

7,5

0

0,018%

0,0%

  Zambia

7,4

0

0,018%

0,0%

  Katar

7,3

0

0,018%

0,0%

  Ruanda

7,2

0

0,018%

0,0%

  Szomália

7,0

0

0,017%

0,0%

  Egyenlítői-Guiena

6,9

0

0,017%

0,0%

  Kongó

6,8

0

0,017%

0,0%

  Macedónia

6,7

0

0,016%

0,0%

  Niger

5,9

0

0,015%

0,0%

  Haiti

5,8

0

0,014%

0,0%

  Guinea

5,4

0

0,013%

0,0%

  Gabon

5,0

0

0,012%

0,0%

  Csád

4,8

0

0,012%

0,0%

  Bahrein

3,7

1

0,009%

0,3%

  Burundi

3,5

0

0,009%

0,0%

  Lesotho

3,4

0

0,008%

0,0%

  Sierra Leone

3,2

0

0,008%

0,0%

  Mauritánia

3,1

0

0,008%

0,0%

  Szváziföld

3,1

0

0,008%

0,0%

  Libéria

3,0

0

0,007%

0,0%

  Mongólia

2,8

2

0,007%

0,7%

  Közép-afrikai Köztársaság

2,1

0

0,005%

0,0%

  Gambia

1,3

0

0,003%

0,0%

  Zöld-foki Köztársaság

0,8

0

0,002%

0,0%

  Bissau-Guinea

0,8

0

0,002%

0,0%

  Dzsibuti

0,5

0

0,001%

0,0%

  Seychelle-szigetek

0,5

0

0,001%

0,0%

  Comoroe-szigetek

0,4

0

0,001%

0,0%

  Összesen

40664,6

300

100,000%

100,0%

Forrás: Csillik (2008): Sok vagy kevés a magyar arany?

0 Tovább

Mr Olympia, avagy egy pénzügyi zseni olimpiája

Mind többször hallani, hogy az olimpia szent eszméjét egyre inkább a profithajhász pénzsóvárság keríti hatalmába. Az emberiség legjelentősebb sportseregszemléje ma már inkább gazdasági, mintsem kulturális vállalkozás. De mikor is vált a marketing gépezet szerves részévé, s e gépet mozgásban tartó dollárkupac-gyűjtögető menedzserek játékszerévé? Az 1984-es évig kell visszatekernünk az idő kerekét. Egy pénzügyi zseni megalkotja az olimpiarendezés gazdasági modelljét.

Forrás: http://www.coverbrowser.com/covers/time/64#i3168

Paradox módon párhuzam húzható az 1984-es los angeles-i játékok és az idei londoni olimpia között. Ami közös, hogy "külső körülmények" hátráltatták a szervezési folyamatokat. Bár London 2005-ben nyeri el a rendezési jogot, s akkor még minden rendben van a világgazdasági folyamatok terén, de a beruházások jelentős része, a játékok helyszínéül szolgáló Kelet-London totális rehabilitációja - a gazdasági válság kitörésétől - azaz 2008-tól zajlik. Míg tehát Londonban a világgazdaság fogaskerekének akadozása, addig egy negyedszázaddal korábban Los Angelesben a kandidáló országok totális érdektelensége nehezíti meg a rendezést. A 70-es, 80-as években ugyanis a rendező városok sportberuházási filozófiájába a fenntarthatóság gondolata nem épül be szervesen, s emiatt főként presztízsépítkezések zajlanak, ami mind az 1976-os montreali, mind az 1980-as bojkottos moszkvai olimpiát enyhén vesztesgessé teszi pénzügyi értelemben. Montreal a beruházási költségeket a játékok után még kb.: 30 évig fizeti! A deficites olimpiák légkörében érthető is, hogy a minimális számra csökken azon városok száma, akik hajlandóak belevágni, hogy vendégül lássák a világ sportfiatalságát egy 16 napos találkozóra.

Hollywoody Olimpia
Ebben a légkörben formálódik a gondolat a Los Angeles-i döntéshozók fejében, hogy igencsak jó lenne 1932 után újra az amerikai kontinensre hozni a játékokat, de ha lehet mindezt a bravúrt úgy megoldani, hogy az adófizetők egyetlen egy centjébe se kerüljön.

Az olimpiák történetében ez az a mérföldkő, mikor tisztán magánfinanszírozású, azaz állami támogatások nélküli olimpiát rendeznek, s lép rá egyben az üzletiesedés felé vezető első lépcsőfokra az addig az amatőr és profitmentes szemléletű Nemzetközi Olimpiai Bizottság.


 Forrás: Holger Preuss (2004): Az olimpiai játékok gazdasági háttere alapján saját szerkesztés

Los Angeles pazar megnyitóval ejti kábulatba a közönséget. 84 kék frakkos zongorista, 84 kékre festett zongorán játssza Gershwin Kék rapszódiáját. A NASA-tól származó ötlettől vezérelve egy szkafanderbe öltözött asztronauta repül a magasba, hogy 92.000 helyszíni és majd 2 milliárd tévénéző előtt a Coliseum-ban lobbantsa fel az olimpiai lángot. A Szovjetunió által szervezett "viszont-bojkott" következtében a keleti blokk 14 országa, az "állami amatőrök" nem vesznek részt az olimpián. A román sportolók meglepetésre megjelennek az eseményen és kitűnő szereplésüknek köszönhetően, összesen 53 megnyert éremmel, második helyen végeznek az éremtáblázaton.        

Mr Olympia, avagy egy pénzügyi zseni olimpiát rendez
Első alkalommal rendeznek kormányzati támogatás nélkül nyári olimpiát. A szervezőbizottság élére egy utazási iroda vezetője, Peter Ueberroth kerül. Aki az olimpiai projekt indulását kísérő sajtótájékoztatón így nyilatkozik: "Minél nagyobb a csőd, engem annál jobban vonz a feladat!" Számos üzleti húzása volt, aminek köszönhetően ez volt az eslő olimpia, ami pénzügyi nyereséggel zárt. Ölümpia szent ligetében például nem akarták meggyújtani a tüzet, mikor kiderült, hogy az USA-ban miden személynek, aki 1000 yardot akar a fáklyával futni 3000 dollárt kell fizetnie. Tizenötezer kilométer volt a fáklyaút hossza, melyet mesterségesen kellett meghosszabbítani, annyi volt a jelentkező. A másik nagy újítása, hogy bevezeti a TOP (The Olympic Partnership Program) támogatói programot, melyben 30-ban maximálja a szponzorok számát (ebben az olimpiai ciklusban 11 márka tartozik ebbe), s mindegyiktől legalább 4 millió dollár beugrót kért. 50.000 társadalmi munkában dolgozó, önkéntest toborzott, az ABC tévétársaságnak 225 millió dollárért adta el a közvetítési jogokat, a csatorna pedig a reklámpercek értékesítéséből 615 millió dollár bevételt kasszírozott. A TOP szponzorok közül a Coca-Cola 50 milliót, a McDonald's 55 milliót és 9 millió hamburgert adott.

Nyolc évvel azután, hogy a montreali játékok hatalmas anyagi csőddel zárultak, Los Angeles lélegzetelállító mérleget vonhatott meg, s ez a pénzügyi zseni, a rendezőbizottság elnöke, Peter Ueberroth, azaz Mr Olympia érdeme. A rendezvény 225 millió dolláros haszonnal zárul, az alkalmazott gazdasági modell pedig példaként szolgál a későbbi játékok szervezőinek is.

A Time magazin Peter Ueberrot-hot "Az év emberé"-vé választja.

by Bery :)

1 Tovább

Meztelenkedő olimpikonok

A Powerade, mint a Coca-Cola sportitala formabontó közterületi kampányba kezdett Londonban. Meztelenül fotózta az angol olimpiai csapat tagjait.

A Coca-Cola a Londoni Olimpiai Játékok egyik TOP szponzora. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB), mint az esemény jogtulajdonosa 11 világcégnek - Coca-Cola, Acer, Atos Origin, Dow Chemical Company, GE, McDonald’s, Omega, Panasonic, Procter and Gamble, Samsung és Visa - értékesítette a szponzori jogokat. Ezek a multi- és transznacionális vállalatok 50 millió dollárt, azaz csillagászati összeget hajlandóak kifizetni, hogy az eseményhez társulva exkluzív és globális mértékű marketing jogokat szerezzenek. Ilyen gigantikus összegek okán, pedig törekszenek is rá, hogy az eseményben rejlő összes marketingpotenciált maximálisan kihasználják.

Meztelen olimpikonok
Mivel a múltkori kissé hosszúra nyúlt olimpiai eredményességről szóló posztom alaposan megfeküdte egyesek gyomrát, úgy döntöttem, hogy könnyedebb vizek felé evezek. A téma persze marad az olimpia, csupán a köntös lesz más. Reklámbulvár! Történt ugyanis, hogy a Powerade sportital gyártó cég reklámügynöksége, a Mother London rábírt néhány angol olimpikont a „meztelenkedésre”.

Forrás: www.adage.com

A 2008-as kampány ismétlésében meztelen sportolónőkről képek készültek, melyek citlylight- és egyéb közterületi felületeken láthatóak. Anélkül, hogy az angol nőket megsérteném, mikor a "ideális nőt" képzelem magam elé, nem éppen az angol csajok domborulatai jelennek meg lelki szemei előtt.

Forrás: www.adage.com

Azt meg kell vallani, hogy egészséges férfiembert a ruhátlan nők látványa már önmagában felcsigázza, ám annál inkább felvillanyozódik, ha a "meztelen nős" kártya a sportos test kapcsán van kijátszva. A Powerade legújabb olimpiai kampányában sportaktivitás közbeni képeken láthatóak az angol atléták.

Forrás: www.adage.com

Sex sells
Mikor ezt a kampányt láttam, elindult nálam is Ockham borotvája. Sex sells – játszhatnák ki hazai sportcelebeink (van ilyen???) is angol mintára a meztelenkedés kártyáját, kiegészítve ezzel az olimpiai apanázst (20 milliót kapnak az aranyért a magyar sportolók!!!).  Már öbbször előfordult, hogy a tűéles címlapfotókon visszakacsintson ránk valamelyik közismert sportfenoménünk.

Magyar nő, jó nő
Te kit látnál szívesen? Kovács Kati, Janics Natasa, Jakabos Zsuzsanna, Bartha Nóra, Hosszú Katinka, Mészáros Anett? A szintén vonzó nő, Csipes Tamarát például a sportújságírók a legjobb sportolónőnek választották meg. Bár ő elbukta az olimpiai szereplést...

by Bery :)

0 Tovább

lesipuska

blogavatar

Olimpiáról objektíven, tabuk nélkül, őszintén. Üzleti, reklámos, marketinges optikán keresztül :)

Utolsó kommentek