Mindenki licitál, emeli a tétet, hogy vajon hány aranyérem várható az idei olimpiai játékokon a magyar csapattól? Egyik korábbi írásomban sportszakmai szempontból elemeztem olimpiai eredményességünket. Ha a magyar csapat a pekingihez hasonlóan újra 3 arannyal térne haza, az maga lenne a nemzettragédia? Gazdasági értelemben semmiképp.
Bukta
Volt már az előző olimpiai játékokon ún. nagy sportnemzeteknek kudarcos szereplése. Elég, ha csak arra gondolunk, hogy a franciák Tokióban egy aranyat nyertek, az ausztrálok az 1976-os Montreal-i olimpia után voltak kénytelenek aranyérem nélkül hazakullogni, az angolok pedig 1996-ban, mindössze egyetlen aranyéremmel gazdagodtak. Ezek a nemzetek higgadtan értékelték a kudarc okait, megfelelő stratégiát dolgoztak ki, sokat áldoztak a siker érdekében, amely alapvetően két tényezőnek volt köszönhető: az állam más alapokra helyezte a sport finanszírozását, és mindezt perspektivikus stratégiai tervezettség jellemezte.
Forrás: www.budapestiolimpia.hu
A sportökonómusok optikája
Az olimpiai felkészülést a világ számos országában kiemelten támogatja az állam. E téren úttörők voltak a szocialista országok. Kelet-Németország az olimpiai sikereinek a „fénykorában” a GDP-je 1 százalékát költötte élsportolóira. Azóta a nyugati országok sokat tanultak „béketábor” állami amatőreitől. Az előző olimpiák tükrében talán a pekingi 3 arany 5 ezüst, 2 bronz érmet összességében kudarcosnak találja a hazai közvélemény, pedig egy sajátos nézőpontból, társadalmi és gazdasági hátterünkhöz képest az ázsiai játékokon elért eredmények nem is kirívóan rosszak. Korábban született sportgazdasági elemzések arra engednek következtetni, hogy Magyarország pontszerzési képességét összehasonlítva más országokkal stabilan a legjobb hat között szerepel hazánk, amennyiben a megszerzett érmek számát az országok egy főre jutó bruttó hazai összterméke (GDP) alapján arányosítjuk.
Az olimpiai éremkalkuláció során a sportközgazdászok az alábbi kulcsfaktorokkal szokták az olimpiai eredményességet górcső alá venni: népességszám, egy főre jutó GDP, múltbeli olimpiai teljesítmény, hazai pálya előnye (ezen utóbbi hatásáról egy következő írásban számolok be).
Már hazánkban is született olyan elemzés, mely pusztán a „megnyert éremszám” alapján kialakuló nem hivatalos sorrend helyett azt taglalta, hogy hogyan alakul az országok között ez a sorrend, ha azt a bruttó hazai össztermék és a megnyert aranyérmek számának függvényében alakítjuk ki.
A kevés is lehet elég
Négy évvel ezelőtt Magyarország a világ GDP 0,197 százalékával és az aranyérmek 1 százalékával rendelkezett. A makrogazdasági adatok és az olimpiai eredményesség közötti összefüggést vizsgálva arra a következtetésre juthatunk, hogy minél nagyobb aranyaránnyal rendelkezik azonos fejlettség mellett egy ország, annál nagyobb a sporthatékonysága. Ebből a nézőpontból szemlélve a magyar sporthatékonyság még mindig a világ élvonalába tartozik!
Persze a szélesebb közvélemény aligha lenne megbocsájtó, ha sportolóink ismételten 3 arannyal kullognának haza. Mivel az olimpia nem vizslatható pusztán gazdasági változók alapján. Hiszen olimpia-centrikus gondolkodás, lokálpatriotizmus, érzelmek - és egy sor más, nehezen számszerűsíthető tényező mentén ítélkezik az átlag magyar.
by Bery :)
Az olimpiai aranyérmek száma és a bruttó hazai össztermék (GDP) kapcsolata
|
GDP |
Arany |
Világgazdasági GDP-arány |
Aranyarány |
Egyesült államok |
8430,8 |
36 |
20,732% |
12,0% |
Kína |
6188,0 |
51 |
15,217% |
17,0% |
Japán |
2699,3 |
9 |
6,638% |
3,0% |
India |
2267,1 |
1 |
5,575% |
0,3% |
Németország |
1577,4 |
16 |
3,879% |
5,3% |
Franciaország |
1315,6 |
7 |
3,235% |
2,3% |
Nagy-Britannia |
1280,6 |
19 |
3,149% |
6,3% |
Olaszország |
1110,7 |
8 |
2,731% |
2,7% |
Brazília |
1012,7 |
3 |
2,490% |
1,0% |
Oroszország |
914,2 |
23 |
2,248% |
7,7% |
Indonézia |
762,5 |
1 |
1,875% |
0,3% |
Dél-Korea |
758,3 |
13 |
1,865% |
4,3% |
Kanada |
748,4 |
3 |
1,840% |
1,0% |
Mexikó |
740,2 |
2 |
1,820% |
0,7% |
Spanyolország |
684,5 |
5 |
1,683% |
1,7% |
Ausztrália |
459,5 |
14 |
1,130% |
4,7% |
Törökország |
458,5 |
1 |
1,127% |
0,3% |
Thaiföld |
455,2 |
2 |
1,119% |
0,7% |
Taivan |
390,7 |
0 |
0,961% |
0,0% |
Irán |
372,0 |
1 |
0,915% |
0,3% |
Hollandia |
348,5 |
7 |
0,857% |
2,3% |
Argentína |
297,0 |
2 |
0,730% |
0,7% |
Lengyelország |
296,2 |
3 |
0,728% |
1,0% |
Pakisztán |
293,7 |
0 |
0,722% |
0,0% |
Egyiptom |
226,7 |
0 |
0,557% |
0,0% |
Belgium |
219,1 |
1 |
0,539% |
0,3% |
Kolumbia |
217,8 |
0 |
0,536% |
0,0% |
Fülöp-szigetek |
214,6 |
0 |
0,528% |
0,0% |
Malajzia |
195,5 |
0 |
0,481% |
0,0% |
Svédország |
193,4 |
0 |
0,475% |
0,0% |
Dél-afrikai Köztársaság |
191,7 |
0 |
0,472% |
0,0% |
Szaúd-Arábia |
190,1 |
0 |
0,467% |
0,0% |
Vietnam |
175,6 |
0 |
0,432% |
0,0% |
Ausztria |
173,3 |
0 |
0,426% |
0,0% |
Venezuela |
172,3 |
0 |
0,424% |
0,0% |
Chile |
171,5 |
0 |
0,422% |
0,0% |
Ukrajna |
169,1 |
7 |
0,416% |
2,3% |
Nigéria |
165,7 |
0 |
0,407% |
0,0% |
Svájc |
164,8 |
2 |
0,405% |
0,7% |
Hongkong |
164,1 |
0 |
0,404% |
0,0% |
Görögország |
145,3 |
0 |
0,357% |
0,0% |
Portugália |
144,7 |
1 |
0,356% |
0,3% |
Szíria |
135,4 |
0 |
0,333% |
0,0% |
Banglades |
130,0 |
0 |
0,320% |
0,0% |
Dánia |
124,8 |
2 |
0,307% |
0,7% |
Norvégia |
118,6 |
3 |
0,292% |
1,0% |
Kazahsztán |
115,6 |
2 |
0,284% |
0,7% |
Peru |
108,8 |
0 |
0,268% |
0,0% |
Finnország |
106,7 |
1 |
0,263% |
0,3% |
Csehország |
101,5 |
3 |
0,250% |
1,0% |
Izrael |
100,1 |
0 |
0,246% |
0,0% |
Algéria |
99,4 |
0 |
0,244% |
0,0% |
Üzbegisztán |
97,9 |
1 |
0,241% |
0,3% |
Írország |
97,1 |
0 |
0,239% |
0,0% |
Marokkó |
92,4 |
0 |
0,227% |
0,0% |
Szingapúr |
92,1 |
0 |
0,226% |
0,0% |
Burma |
87,3 |
0 |
0,215% |
0,0% |
Magyarország |
79,9 |
3 |
0,197% |
1,0% |
Románia |
78,6 |
4 |
0,193% |
1,3% |
Fehéroroszország |
76,2 |
4 |
0,188% |
1,3% |
Új-Zéland |
69,4 |
3 |
0,171% |
1,0% |
Puerto Rico |
56,2 |
0 |
0,138% |
0,0% |
Szlovákia |
50,9 |
3 |
0,125% |
1,0% |
Jemen |
50,7 |
0 |
0,125% |
0,0% |
Tunézia |
49,0 |
1 |
0,121% |
0,3% |
Bulgária |
47,6 |
1 |
0,117% |
0,3% |
Guatemala |
46,5 |
0 |
0,114% |
0,0% |
Ecuador |
44,7 |
0 |
0,110% |
0,0% |
Egyesült Arab Emírségek |
44,3 |
0 |
0,109% |
0,0% |
Eritrea és Etiópia |
44,1 |
4 |
0,108% |
1,3% |
Szudán |
41,5 |
0 |
0,102% |
0,0% |
Horvátország |
32,5 |
0 |
0,080% |
0,0% |
Dominikai Köztársaság |
32,5 |
1 |
0,080% |
0,3% |
Kenya |
32,1 |
5 |
0,079% |
1,7% |
Mozambik |
31,5 |
0 |
0,078% |
0,0% |
Kuba |
28,9 |
2 |
0,071% |
0,7% |
Litvánia |
28,9 |
0 |
0,071% |
0,0% |
Ghéna |
28,6 |
0 |
0,070% |
0,0% |
Szlovénia |
28,2 |
1 |
0,069% |
0,3% |
Szerbia-Montenegró |
27,9 |
0 |
0,069% |
0,0% |
Nepál |
26,7 |
0 |
0,066% |
0,0% |
Azerbajdzsán |
26,6 |
1 |
0,065% |
0,3% |
Costa Rica |
25,4 |
0 |
0,062% |
0,0% |
Irak |
25,3 |
0 |
0,062% |
0,0% |
Bosznia |
25,1 |
0 |
0,062% |
0,0% |
Jordánia |
23,0 |
0 |
0,057% |
0,0% |
Uruguay |
23,0 |
0 |
0,057% |
0,0% |
Lettország |
22,6 |
1 |
0,056% |
0,3% |
Bolívia |
22,5 |
0 |
0,055% |
0,0% |
Kuvait |
22,1 |
0 |
0,054% |
0,0% |
Uganda |
21,7 |
0 |
0,053% |
0,0% |
Tanzánia |
21,6 |
0 |
0,053% |
0,0% |
Elefántcsontpart |
20,4 |
0 |
0,050% |
0,0% |
Örményország |
20,0 |
0 |
0,049% |
0,0% |
Észtország |
19,4 |
1 |
0,048% |
0,3% |
Oman |
19,4 |
0 |
0,048% |
0,0% |
Kamerun |
19,3 |
1 |
0,048% |
0,3% |
Grúzia |
19,0 |
3 |
0,047% |
1,0% |
Trinidad és Tobago |
18,6 |
0 |
0,046% |
0,0% |
Afganisztán |
18,1 |
0 |
0,044% |
0,0% |
Paraguay |
17,8 |
0 |
0,044% |
0,0% |
Panama |
17,6 |
1 |
0,043% |
0,3% |
Kambodzsa |
16,7 |
0 |
0,041% |
0,0% |
Szenegál |
15,8 |
0 |
0,039% |
0,0% |
Mauritius |
14,3 |
0 |
0,035% |
0,0% |
Líbia |
13,3 |
0 |
0,033% |
0,0% |
Honduras |
13,2 |
0 |
0,033% |
0,0% |
Libanon |
13,1 |
0 |
0,032% |
0,0% |
Zimbabwe |
12,8 |
1 |
0,032% |
0,3% |
Burkina Faso |
12,6 |
0 |
0,031% |
0,0% |
Türkmenisztán |
11,9 |
0 |
0,029% |
0,0% |
Kirgizisztán |
11,8 |
0 |
0,029% |
0,0% |
Moldova |
11,5 |
0 |
0,028% |
0,0% |
Mali |
11,3 |
0 |
0,028% |
0,0% |
Albánia |
11,2 |
0 |
0,028% |
0,0% |
Madagaszkár |
11,1 |
0 |
0,027% |
0,0% |
Benin |
9,9 |
0 |
0,024% |
0,0% |
Jamaica |
9,9 |
6 |
0,024% |
2,0% |
Angola |
9,7 |
0 |
0,024% |
0,0% |
Gáza |
9,0 |
0 |
0,022% |
0,0% |
Botswana |
8,1 |
0 |
0,020% |
0,0% |
Nicaragua |
8,0 |
0 |
0,020% |
0,0% |
Laosz |
7,8 |
0 |
0,019% |
0,0% |
Tádzsikisztán |
7,6 |
0 |
0,019% |
0,0% |
Namíbia |
7,5 |
0 |
0,019% |
0,0% |
Malawi |
7,5 |
0 |
0,018% |
0,0% |
Zambia |
7,4 |
0 |
0,018% |
0,0% |
Katar |
7,3 |
0 |
0,018% |
0,0% |
Ruanda |
7,2 |
0 |
0,018% |
0,0% |
Szomália |
7,0 |
0 |
0,017% |
0,0% |
Egyenlítői-Guiena |
6,9 |
0 |
0,017% |
0,0% |
Kongó |
6,8 |
0 |
0,017% |
0,0% |
Macedónia |
6,7 |
0 |
0,016% |
0,0% |
Niger |
5,9 |
0 |
0,015% |
0,0% |
Haiti |
5,8 |
0 |
0,014% |
0,0% |
Guinea |
5,4 |
0 |
0,013% |
0,0% |
Gabon |
5,0 |
0 |
0,012% |
0,0% |
Csád |
4,8 |
0 |
0,012% |
0,0% |
Bahrein |
3,7 |
1 |
0,009% |
0,3% |
Burundi |
3,5 |
0 |
0,009% |
0,0% |
Lesotho |
3,4 |
0 |
0,008% |
0,0% |
Sierra Leone |
3,2 |
0 |
0,008% |
0,0% |
Mauritánia |
3,1 |
0 |
0,008% |
0,0% |
Szváziföld |
3,1 |
0 |
0,008% |
0,0% |
Libéria |
3,0 |
0 |
0,007% |
0,0% |
Mongólia |
2,8 |
2 |
0,007% |
0,7% |
Közép-afrikai Köztársaság |
2,1 |
0 |
0,005% |
0,0% |
Gambia |
1,3 |
0 |
0,003% |
0,0% |
Zöld-foki Köztársaság |
0,8 |
0 |
0,002% |
0,0% |
Bissau-Guinea |
0,8 |
0 |
0,002% |
0,0% |
Dzsibuti |
0,5 |
0 |
0,001% |
0,0% |
Seychelle-szigetek |
0,5 |
0 |
0,001% |
0,0% |
Comoroe-szigetek |
0,4 |
0 |
0,001% |
0,0% |
Összesen |
40664,6 |
300 |
100,000% |
100,0% |
Forrás: Csillik (2008): Sok vagy kevés a magyar arany?
Utolsó kommentek