Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Ezüstarany az olimpián

Aki sportos közegben éli életét, szinte biztos, hogy elkacérkodott már a gondolattal, hogy az olimpián éppen a dobogóhoz szólítják, s várja, hogy tiszteletére felharsanjon a nemzeti himnusz, akasszák nyakába a megérdemelt medaliont. Az olimpiai versenyek legjobbjai számára elmaradhatatlan az éremosztás. Az első helyezett arany, a második ezüst, a harmadik pedig bronzérmet nyer. Aranyat, de színaranyat, s hány karátosat?

Fejfedő

Talán kevéssé ismert, hogy az érmek mellett babérkoszorú is díszíti a legjobbak fejfedőjét. A győztesek az érmek mellett babérkoszorút is kapnak. A babérkoszorúzás tradíciója -, mint ahogy néhány versenyszám - az ókori görög játékok idejéből datálódik. Noha, manapság már nem mezítláb róják a köröket a versenyzők, a futóversenyszámot sem stadionfutásnak hívják, a bajnokok homlokát övező babérkoszorúzás ünnepi aktusa azonban ma is tovább él.

Érdemérem

Az érmek a modern kori olimpiai játékok vívmányai. Kialakításukkal kapcsolatban - annak anyagára, formai kinézetére - a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) számos előírást dolgozott ki. Úgy hírlik, hogy a londoni arany az eddigi olimpiák történetének legnagyobb és legnehezebb medálja lesz.

Forrás: AFP

Értéke 706 USD, azaz kb.: 160.000 forintot kóstál majd. Az ezüstérem ugyanolyan összetételű lesz majd, mint az arany, bevonat nélkül, érétke pedig 160 dollár, azaz kb.: 60.000 forint. A bronzmedalion értéke az előbbiekhez képest igencsak devalvált, hiszen 3 USD, azaz kb.: 700 forint lesz majd. Bár mostanában bivalyerős a nemzeti valutánk, ám ha a közeljövőben tovább szerencsétlenkedünk az IMF-fel való megegyezések terén, a dollár-forint kurzus további romlása akár még tovább is emelheti az érmek értékét.

Az érmek összetételét tekintve igencsak meglepő, hogy az aranyérem inkább ezüstből készül, az aranytartalma mindössze 1,5 százalék. A NOB iránymutatásai szerint az ezüstéremnek 92,5 százalékban kell ezüstből készülnie, míg a bronzérem rézből van. A pekingi arany 146 gramm ezüstöt és mindössze 6 gramm 24 karátos aranyat tartalmazott. A jő öreg ázsiai ötvösművészek tudják hogy kell az aranyat vegyíteni :)

Négy évvel ezelőtt Pekingben az ausztrál bányaóriás, BHP Billiton szállította az érmek alapanyagát. A cég 13,04 kilogramm aranyat, 1340 kilogramm ezüstöt és 6930 kilogramm rezet adott el a szervezőknek. Tehát az érmek alapanyagául szolgáló nemesfémek megvásárlása az olimpiai szervező bizottságot terhelő költségelem. Egyébként, tisztán aranyból készült érmeket legutóbb 1912-ben, a svéd fővárosban, a stockholm-i olimpián akasztottak a sportolók nyakába.

Forrás: www.olympic.org

Többek között azért sem készítenek 100 százalék aranyból érmeket, mert a közvetlen-nemesfémbefektetés igen jelentős árfolyam-kockázatokkal járna.

Az olimpiai érmek eszmei értelemben a valós értékük sokszorosát érik. Az olimpiai bajnoki aranyakat, ezüstöket, bronzokat a sportolók gyakran széfben őrzik. Nem egyszer azonban az is előfordult, hogy egyet-egyet tolvajok oroztak el jogos tulajdonosuktól. Időről-időre az is előfordul, hogy az érme jogos tulajdonosa önként válik meg tőle, például egy jótékonysági aukció, vagy egyéb más - az esetek többségét tekintve - valamilyen pénzalap gyűjtési szándéktól vezérelve. De ez már egy másik történet….

by Bery :)

6 Tovább

Olimpia és a média siserehad

Az olimpia az emberiség egyik legnagyobb kulturális és gazdasági vállalkozása. Egy olyan hely, ahová nem csak a sportolók igyekeznek, hanem a média képviselői közül is több ezren összejönnek, hogy tudósításaikkal lázban tartsák a nagyérdeműt.

A tévés közvetítés, mint a legsokoldalúbb médiaélményt biztosítani képes eszköz nagyon korán megjelent az olimpiai játékok környezetében. Már az 1936-os berlini játékok idején szerepet kapott - igaz ekkor még csak belföldre sugároztak és a játékokat a náci propagandagépezet sajátította ki önmaga felsőbbrendűségének demonstrálása érdekében. A nemzetközi közvetítési rendszer kiépítésére az 1960-as „örök város”, római olimpiáig kellett várni. Az azóta eltelt évtizedek során a média egyre jelentősebb befolyásra tett szert, elég ha csak azt említjük, hogy majdnem akkora a média siserehad az olimpiákon, mint ahány versenyző vesz részt (kb. 10.000 fő), hogy egy-egy olimpiáért kifizetett médiajogok az egekbe szöktek, illetve hogy a kéthetes esemény kumulált nézőszáma a 30 milliárd főt súrolja. A demokrácia őrkutyái - ahogy az olimpikonok - sajátos helyen tömörülnek. Londonban már az olimpiai rajt előtt egy hónappal megnyitották az Olimpiai Parkban az újságírók bázisául szolgáló sajtóközpontot (Main Press Centre - MPC). Négy emeleten, 31.000 négyzetméteren várják a 6.000 akkreditált újságírót, tévés, rádiós munkatársakat. Sebastian Coe, a Londoni Szervező Bizottság (LOCOG) vezetője úgy nyilatkozott, hogy: „az olimpián a világ legjobb sportolói fognak versenyezni, ezért a világ legjobb újságíróit a világ legmodernebb közvetítés-technológiai infrastruktúrával felszerelt sajtóközpontban várjuk.”


Forrás: AFP
Boris Johnson, London polgármestere és Sebastian Coe, a Szervező Bizottság (LOCOG) vezetője

Az újságírók kapcsán a sajtószabadság kérdésköre időről-időre felmerül a nagy sportesemények idején (emlékezzünk csak a nem oly rég befejeződött Foci EB-re, ahol a megnyitóünnepség idejére Julia Timosenko jogtalan bebörtönzése miatt tiltakozott néhány állam- és kormányfő mellett a nemzetközi sajtó). Az olimpia alatt pedig még jobban előtérbe kerülnek a szabadságjogi kérdések. Négy évvel ezelőtt, Kínára hatványozottan igaz volt mindez!

A csillogó szemű zsurnaliszták komoly bojkottal fenyegették a játékokat, melynek hátterében az állt, hogy a kínai vezetés folyamatosan felrúgta a nemzetközi sport- és politikai diplomácia írott és íratlan szabályait. A kommunista/államkapitalista korifeusok politika felfogása, sajtóetikája, civilügyekbe való direkt beavatkozása asszociációk tárházát kínálta a reklámkommunikációs aktivitásoknak.

Kínában az is előfordult, hogy kitiltották az újságírókat a tibeti zavargások környékéről - falakat emelve az információ szabad áramlásának. A jó szándékú „médiahiénák” pedig gondoltak egyet s megszervezték magukat. Kampányt indítottak a sajtószabadságra is fittyet hányó kínai népnyúzók ellenében.


Forrás: www.adsoftheworld.com

A bilincs motívumával sikerült negatív konnotációs keretbe foglalni az olimpia nemes eszméjét. Az ötlet „vizuális csomagolóanyaga” mögött tagadhatatlanul figyelemfelkeltő tartalom rejtőzött. A bilincs motívumával operált korábban pl: az angol kormány az euró kapcsán indított népszavazás ügyében is, illetve Oliviero Toscani fényképezőgépe is exponált már rá a multikultis Benetton-reklámokban. Volt is következménye abban az országban, mely egyesek szerint a világkereskedelem centrum-országa.

Az idei előkészületeket látva, abban biztosak lehetünk, hogy az olimpia, szemben a négy évvel ezelőttivel és például az 1980-as moszkvai olimpiával -, melyet az afganisztáni gebasz okán Carter elnök puccsolt meg - a londoni nem válik majd propaganda-színházzá. Celebrate humanity!

by Bery :)

0 Tovább

Lepedőakrobaták olimpiája

Ha sportverseny, akkor Olimpia. Ha óvszer, akkor Durex. Vagy mégse!? Az óveszerpiacon általában a Durex szokta megörvendeztetni a a tesztoterontúltengésben "szenvedő" fiatalokat formabontó megoldásaival. Ezúttal viszont egy markánsan figyelemaktiváló, európai halandó számára idáig nem túl ismert Elasun óvszermárka „olimpiai” hirdetése korbácsolta fel az indulatokat. Úgy néz ki, hogy az olimpia közeledése jótékony hatással van a libidó éberen tartására. A hirdetés geg-alapúra sikeredett, s asszociációs gazdagság jellemzi! A márka egyébként már négy évvel ezelőtt, a pekingi olimpián is elsütötte ezt a formai megoldást, ám a csillogó-szemű brandmenedzserek és marketingesek úgy vélik, hogy a londoni olimpia apropóján újra elsütik ezt a megoldást, hogy az európai piacon is megvethessék a lábukat. A marketingszlogen: "Sports make you helath!", azaz A Sport egészségessé tesz. Na de, milyen sport, az ágygimnasztika? Gondolatforgalom indul!

Forrás: www.adsoftheworld.com

A reklámkampány egyébként különböző sportágak - céllövészet, úszás, biciglizés, kosárlabdázás és szertorna/gyűrű - ágyazva jeleníti meg a márkát.

 

Forrás: www.adsoftheworld.com

A különböző sportágak és az óvszer közötti meredek gondolati kapcsot aknázza ki a hirdetés, mikor a zsákoló-zsonglőr a spermatartóba készül bevágni a lasztit. Alley up! Vagy amikor kerékpárversenyző alatti kerék formájában elevenedik meg a gumi. Jaj, Istenem, csak defektet ne kapjon, mert akkor az egy gyermekes kínai népesedési politika is csorbát szenved....

 

Forrás: www.adsoftheworld.com

Akinek ez sem elég, az jót röhöghet, Hölgyek figyelem :) a „bordázott” gumifelületen, mint hullámok sűrűjében evickélő úszó fenoménon.

Forrás: www.adsoftheworld.com

A gumikampány reklámkilövellésének ötletgenerátorai a célba lövés magától értetődő asszociációját sem hagyták érintetlenül. Spricc a 10-be! S végül, ha valaki csak lógni akar a szeren, mert már mindent kiadott magából, annak ott a gyűrűkarika. Lepedőakrobaták előnyben. Hajrá, hajrá!

by Bery :)

1 Tovább

A Muse zúz majd az olimpiai nyitóceremónián

Egy megnyitóünnepség számos meglepetést rejt magában. Abban viszont szinte teljes az egyetértés, hogy a nézői élmény maximalizálás érdekében a zenének kitüntetett szerpe van.

A Muse zenél
Robbant a hír, hogy a Muse, "Survival" című dala lesz a londoni Olimpiai Játékok hivatalos
zenéje. Az együttes a számot kifejezetten az olimpiára írta.

 

A klip egy visszaszámlálással indul, mely 2012-től halad egészes 1896-ig, a modern kori olimpiai játékok kezdetéig. A dalszöveget az egyes olimpiai játékokból származó, mély emócionális töltetet hordozó képkockák dinamizálják.

 

A kortárs zene kritikusai szerint a dal oly tekintetben formabontó, hogy nem ugyanazt a zenei
vonalat viszi tovább, mint a banda korábbi nagylemeze, a 2nd Law, hanem inkább illeszkedik a
Muse korábbi zenei világához. Megszokhattuk már, hogy egyesek kivétel nélkül kritikával
illetnek mindent. A Muse olimpiai szerzeménye is máris a támadások kereszttüzébe került. A
lánglelkű ítészek azt olvassák a világhírű együttes fejére, hogy az olimpia szent eszméjével
szembemennek, mivel a dalból a túlzott "győzni akarás" áramlik. Ezzel szemben az olimpia
legfőbb üzenete éppen nem a győzelem, hanem a részvétel kéne hogy legyen. Az ellenzők
pusztán azt felejtik el, hogy korunk legjelentősebb sportseregszemléje már 1984-óta rálépett az üzleti, s a győzelem mindenekfelettiségének ösvényére. Mert ugyebár ki nyerte a vízilabda
döntőt Pekingben? Magyarország! Ki lett a második? Na, ugye:) Mi számít? Az elsőség...

Egyébként a hivatalos dal mellett a teljes zenei repertoár kiszivárgott. A dalszerzők láttán az
mindenképpen megállpítható, hogy a szerzői kör meglehetősen eklektikusra sikeredett, hiszen
megtalálhatóak közöttük úgy a klasszikusok, mint a legújabb irányvonalat képviselők. A
félig-meddig hivatalos zenei lista szerint a nyitóceremónia 86 dalból áll majd, s többek között
olyan szerzők dalai csendülnek fel, mint Handel, a Sex Pistols, Mike Oldfield, Vangelis, David
Rose, The Who, The Rolling Stones, Oasis, Pink Floyd, Adele, The Beatles, David Bowie.

Ha engem kértek volna fel, hogy nevezzem meg, melyik Muse szerzemény legyen a hivatalos
dala a Játékoknak biztos, hogy a Map of the Problematique-ot választottam volna :)

Olimpiai dallamok
Ha kicsit visszamegyünk az időben, s az utóbbi idők olimpiai dalait vesszük sorra, akkor azt
találjuk, hogy 1996-ban, Atlantában a zenét John Williams komponálta, a címe a "Summon the
Heroes" volt. A ceremónia egyik legemlékezetesebb jelenetében, maga a mester vezényelte az
atlantai szimfonikus zenekart.

Sydney-ben az olimpiai fanfár jazz és swing alapokra íródott. A musical vonal Olivia Newton
John és John Farnham előadásában volt hallható. Ők a "Dare to Dream" című számot
énekelték. A záró ceremónián Nikki Webster énekelte a Kyle Foster és Philip Turcio dalát a
We’ll be One-t. Ezt követően hatalmas koncert kezdődött Let’s Party néven, ahol többek
között fellépet Kyle Minogue, Tonny Emmanuel, John Paul John, Jon Stevens, Jimmy Barnes,
Savage Garden. A koncertet Slim Dusty előadása zárta, 110 ezer néző együtt énekelte az
Ausztrálok nem hivatalos himnuszát, a Waltzing Matilde-t.

2004-ben, Athénben a sportolók bevonulása alatt a zenét a világhírű holland DJ Tiesto
játszotta, a zene stílusa teljesen eltért az eddig megszokottaktól. A Tiesto által megjelenített
elektronikus house stílusa szokatlanul viszonyult az ókori görög kultúrához és a játékok
ünnepi hangulatához.

Te milyen kérdéseket tennél fel, ha készíthetnél egy interjút a Londoni Olimpiai Játékok
megnyitóünnepségét rendező élmény-designerrel? Szerinted milyen dallam csendüljön fel az
Olimpián?

by Bery :)

0 Tovább

Olimpia a közösségi médiatérben

A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) sem akar lemaradni a napjainkban tomboló közösségi
médiahájpról. A NOB egy egyedi design-nal ellátott, a személyes timeline profiltól eltérő
Facebook megjelenést - "Explore London 2012" - biztosít a londoni olimpia kapcsán az egyéni sportolók, csapatok nemzeti olimpiai bizottságok és a különböző sportágak számára.

A közösségi felületek fanatikusai
Lépten-nyomon azt halljuk, hogy az emberek többsége akár még a munkaidő nagy részét is a
közösségi felületeken tölti. A 35 év alattiak sex után is a közösségi hálóban találják meg a boldogságukat!? :)


Forrás: Gadgetology study - how addicting is social media? http://www.retrevo.com/content/blog/facebooktwitternewcigarette

A sportszerető fanatikusok social-lázát támasztja alá, hogy a foci Európa-bajnokság
döntőjében másodpercenként több mint 15 ezer üzenetet küldtek a Twitter felhasználói, amikor a spanyol válogatott megszerezte negyedik gólját a döntőben, és ezzel a közösségi mikroblog új, sporttal kapcsolatos rekordot állított fel. Még februárban a Super Bowl döntő utolsó három percében a másodpercenkénti 12 ezer 233 üzenet volt a csúcs.

Az amerikai focibajnokság döntőjén, a szurkolók kiszolgálása szempontjából a korábbi Super
Bowl-ok kommunikációs megoldásaitól eltérően, az idei év egyik legnagyobb újdonsága, hogy
- a fogyasztói interakcióra építve - létrehoztak egy közösségi média központot, ahonnét az
odalátogató150 ezer néző számára kívánták megkönnyíteni az információáramlást. A platformot megálmodó és létrehozó Raidious digitális marketing ügynökség olyan keresőmotort alkotott, melynek segítségével a szurkolók információéhségét elégítették ki az eseménnyel kapcsolatosan. A 260 négyzetméternyi iroda 20 fős személyzete napi 15 órában monitorozta a közösségi felületeken (pl.: Facebook, Twitter) zajló digitális beszélgetéseket.

Impulzushálót fon a NOB
Az Explore London 2012 névvel, a szokásos timeline-vonaltól eltérő, egyedi design-nal
olimpiai oldal indult a Facebookon, ahová egyéni sportolók, csapatok, olimpiai bizottságok,
sportágak integrálódhatnak, s válhatnak részesévé egy nagy közösségi dzsemborinak. Ezen az
egyedi gyűjtőoldalon kerülhetnek interakcióba a szurkolókkal, posztolhatnak képeket (a
videos tartalmak a televíziós társaságok kiváltsága).

 

Forrás: https://www.facebook.com/pages/olympics

Az elkészült oldal a NOB és a Facebook hosszútávú együttműködésen alapul. Jelenleg az
olimpián induló közel 10.000 sportoló töredéke szerepel az oldalon. Az "Explore London 2012"
oldal egyedisége abban is megmutatkozik, hogy ezen a felületen egyáltalán nem lesznek
láthatóak hirdetések. Ez azért sem meglepő, mert bár az oldal látogatottsága az olimpiához
közeledve minden bizonnyal egyre nagyobb lesz, a NOB ezen a platformon is tartja magát a
"No commercialisation" alapelvhez, ami annyit tesz, hogy a versenyhelyszíneken a hivatalos
időmérők és sportbeszállítók kivételével semmilyen egyéb kereskedelmi típusú hirdetés nem
lehetséges.

A NOB egyébként nem csupán a Facebookon, hanem egyéb social felületekre (Google+, Twitter, Foursquare, Tumbler, Instagramm), országspecifikus közösségi portálokra (pl.: a kínai Youku nevű videomegosztó) is kiterjeszti az olimpiai élményt.

by Bery :)

0 Tovább

lesipuska

blogavatar

Olimpiáról objektíven, tabuk nélkül, őszintén. Üzleti, reklámos, marketinges optikán keresztül :)

Legfrissebb bejegyzések

Utolsó kommentek