Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

London, ugrásra kész

Az olimpiai játékok középpontjában a sport klasszikus értékei, a versenyzők vetélkedése, a rekordok túlszárnyalása mellett természetesen a sportesemény üzleti jelentősége, azaz a rendező ország nemzetgazdasági teljesítményét befolyásoló, multiplikátor hatás áll. A szervezőbizottság tájékoztatása szerint az olimpiai helyszínek és az infrastruktúra fejlesztése 5,3 milliárd fontot emésztett fel, az esetlegesen felmerülő mellékköltségekre 2,7 milliárd fontot, a biztonsági és rendőri intézkedésekre 600 millió fontot, a brit ÁFA-ra (VAT) 800 millió fontot, a paralimpiai játékokra közel 400 millió font összeget fordítanakk. A nevesített költségelemek alapján a játékok megrendezésének teljes büdzséje - beleértve a versenyhelyszínek megépítésének költségeit, valamint a brit főváros keleti részének teljes körű rehabilitációját - 9,345 milliárd font körül mozog (ez a jelenlegi árfolyamon számolva körülbelül 3439 milliárd forint összegnek felel meg). Az összeg oly hatalmas, hogy a Brit Olimpiai Bizottság (BOA) és a Londoni Olimpia Rendezőbizottsága (LOCOG) összetűzésbe is került miatta. A költségelszámolás kapcsán támadt nézeteltérésük miatt a Nemzetközi Sportdöntőbírósághoz (CAS) fordultak jogorvoslatért. A háttérben egy elszámolási vita áll, mely szerint a BOA, amelynek 20 százalék részesedés jár az olimpia profitjából, külön kezelné a paralimpia költségeit, míg a LOCOG egy eseménynek tekinti az olimpiai és a paralimpiai játékokat.

Amikor a rendező városról született a döntés, akkor még Tony Blair mosolygott...

A tetemes összegből az impozáns sportlétesítmények mellett számos egyéb alapinfrastruktúrát is fejlesztettek. Meghosszabbították például a metró kelet-londoni vonalát, s létrehoztak egy nagysebességű vasúti ingajáratot is, Olympic Javelin (Olimpiai gerely) névvel, mely az Olimpiai Parkba szállítja majd az utasokat.

A beruházások gigantizmusát érzékelteti, hogy a tervek szerint 25 millió fontból olyan drótkötélpályát építettek ki a Temze fölött, mely összeköti a 2012-es olimpia helyszíneit. A költségek minimalizálása érdekében a szervezők olyan környezet konform technológiát képviselő innovatív megoldásokat is alkalmaztak, amelyek megfelelő ár-érték arányt képviselnek. Ékes példája ennek, hogy az Olimpiai park építőanyagainak 50 százalékát kötött pályán szállították a helyszínre, a központi olimpiai stadion pedig a legkönnyebb az olimpiák történetében. Sőt, a 2016-ra kandidáló és komoly esélyes Chicagó, a győzelme esetén a londoni létesítmény ötvenötezer székét átszállíttatná az amerikai városba, ahol beépítenék az ottani stadionba. A brit fővárosnak egyébként sem lenne szüksége az olimpia után a nagyméretű arénára, mivel ott a nemrég átépített Wembley.

by Bery :)

 

0 Tovább

Londonra figyel a világ

A londoni ötkarikás játékok megnyitó ünnepsége előtt néhány nappal az infrastruktúra teljesen készen áll, a közönség lelkesedése magával ragad…

Az olimpiai játékokat rendező városok történetében London lesz az első, amely harmadszor ad otthont a nyári olimpiának. A szigetország fővárosa korábban, 1908-ban és 1948-ban is volt már házigazdája a világ legnagyobb sportseregszemléjének. A közelgő sporteseményt övező hírverésből sokan, köztük a bulvármédia is szeretné kivenni a részét. Például a The Sun, brit bulvárlap is teleharsogta a médiateret, hogy Madonna a londoni olimpia idejének közepére szervez egy hatalmas koncertet a Hyde Parkba. A zuhanyhíradó szerint a popikon négy év után új lemezt készít, s ezzel szeretné visszaszerezni a „Pop Királynője” címet, amit Lady Gaga bitorolt el tőle. Madonnának a jó ideig „ érettségi” fázisban lévő zenei karrier-pályája az elmúlt időkben jelentős gellert vett, ám a kortalan popdíva most kész arra, hogy ismételten megvillantsa zenei tehetségét. A folyamatos megújulásra képes, tökéletes koreográfiára épülő zenei produktumát már februárban, a SuperBowl szünetében is megcsodálhattuk.

Logóbotrány
Madonna mellett természetesen számos egyéb - a sportközvéleményt is izgalomban tartó – esemény is történik az olimpia körül. Itt van mindjárt a játékok legfőbb vizuális motívumául szolgáló „London 2012” feliratot hordozó logó, melyről nem csak a kreatív szakma szedte le a keresztvizet, hanem a laikusok körében is jelentős indulatokat gerjesztett.

A Wolff Olins tervezte logót még 2007. júniusában mutatták be a nagyközönség előtt. A logó képi megvalósítása ellen Irán tiltakozott - az olimpiától való távolmaradással is fenyegetőzött , mivel megítélésük szerint a szövegét akár „zionnak” (magyarul Cion) is lehet olvasni. Míg Irán rasszista jegyeket fedezett fel benne, addig mások „törött ablak”, vagy épp „hip-hop graffiti" névvel illették, s voltak, akik egy „eltorzított horogkereszt"-hez hasonlították. Sőt, volt olyan civil szervezet, mely azért kifogásolta a jelképet, mivel szerintük a kép nagyon hasonlít egy olyan jelenetre, melynek során egy személy orálisan kielégít egy férfit. Ezt akkor lehet látni, ha a bal kép a férfi és a jobb kép a fogadó partner.

A botrányoktól, kemény hangú nyilatkozatoktól sem mentes olimpiai várakozásokat David Cameron, brit miniszterelnök szavai hűtötték le: „Biztosítani akarjuk, hogy az olimpiai játékok 2012 után is maradandó értéket hagyjanak maguk után - a cél nem csupán egy városi rehabilitáció során Kelet-London újjáépítése, hanem nemzetgazdaságunk fellendítése és az új generáció aktív, sportos életmódra való ösztönzése”.

Meglátjuk!

by Bery :)

0 Tovább

Olimpia az álomgyárban

A globális érdeklődésre számot tartó sportesemények terén az idei évet kikiálthatnánk „annus mirabilis”-nek (csodálatos esztendőnek), mivel tele a nyár érdekesebbnél érdekesebb sporteseményekkel.  A Foci EB után robogunk tovább.... Olimpia következik. Olimpia, gigaberuházás, embertömeg :)

A nyári sportesemények, főként az Olimpia miatt a vállalatok számára valóságos Kánaán lehet az idei év. A szigetországi olimpiai dzsembori szponzorai nagyon készülnek. Itt van mindjárt az óvszerek koronázatlan királyaként emlegetett Durex, mely az olimpiai faluban elszállásolt 16 000 sportoló között 150 000 db gumi óvszert oszt majd ki. Óvatos becsléssel kiszámíthatjuk, hogy egy sportolóra nagyjából 9 óvszer jut. De komolyra fordítva a szót...

Az olimpiát mindig hatalmas beruházás és reklámhadjárat előzi meg. A rendezők a közvetlen pénzügyi nyereség mellett főként az események nyomán előálló, számszerűsíthető és kevésbé összegszerű momentumokra - a meglévő infrastruktúra multiplikátor hatására, country branding (országmárka építés) - szoktak hivatkozni. A Lloyds TSB Bank például egy látványos infografikán szemléltette, hogy becslései alapján a londoni olimpia 10 milliárd fontot generál majd a teljes brit gazdaság számára. Nagy kérdés, hogy valóban így lesz-e. Az mindenesetre tény, hogy a játékok megrendezésének teljes büdzséje 9,35 milliárd font körül mozog (ez a jelenlegi árfolyamon számolva körülbelül 3439 milliárd forint összegnek felel meg). Szinte kivétel nélkül eddig minden olimpiai rendezés során rendre nagyobb gazdasági hatást vártak, mint ami ténylegesen megvalósult. Ha a londoni játékok bekerülési költségét összevetjük a gazdaság növekedési ütemével, akkor az olimpia „mindössze” egy 0,7 százalékos GDP-bónuszt jelent a szigetország egészének.

Bár nemzetgazdasági értelemben kétséges a megtérülés, mégis vannak márkák, akik látnak kapcsolódási lehetőséget. A reklámozók legalább két körét érdemes elkülöníteni, hiszen egyrészt vannak azok a szponzorok, amelyek jelentős összegek leszurkolása mellett, országokon átívelő kategória-exkluzivitást élveznek. E mellett léteznek olyan cégek, amelyek helyi szintén próbálják invenciózus kommunikációs megoldásaikkal kiaknázni az üzleti lehetőségeket. Többen már el is kezdték promóciós kampányaikat a különböző médiafelületeken. Az Adidas -, mely az olimpia hivatalos támogatója adja számos válogatott sportruházatát is. Érdekesség, hogy a brit olimpiai válogatott versenyruháját Stella McCartney -, a Beat-korszak emblematikus figurájának, Paul McCartney-nak a lánya - az Adidas sztárdesigner-e tervezte.

 

Az egyik legelkötelezettebb sportszponzorként, mind az olimpia, mind a labdarúgó Európa-bajnokság hivatalos támogatójaként a Coca-Cola globális méretű reklámhadjárata mellett hazai szinten is be kívánja vonni a futball iránt elkötelezetteket. Az italóriás egy külön az Eb-re kialakított micro-site-tal arra szólítja az átlagszurkolókat, hogy lépjenek be a „Coca-Cola Őrült Focistadionjába”. A honlapon található Coca-Cola EB pólótervező alkalmazással megtervezhető és megosztható a saját „őrült” dizájn. A tervező-dzsmebori lényege, hogy minél több szavazatot kell szerezni, s a 100 legtöbb voksot gyűjtő nevező meg is kaphatja majd a saját egyedi pólóját.

Az olimpia négyévenként lázba hozza a világot! Sportközvéleményt, sporttól távol álló egyéneket. A modern olimpikon ikonként él tudatunkban. Egyszerre nyaljuk szánk szélét, nyelünk nagyokat, tartjuk vissza a visszatartandót, mikor felcsendül az a bizonyos dallam. Celebrate humanity! 

by Bery :)

0 Tovább

lesipuska

blogavatar

Olimpiáról objektíven, tabuk nélkül, őszintén. Üzleti, reklámos, marketinges optikán keresztül :)

Legfrissebb bejegyzések

Utolsó kommentek