Az Olimpia a show-business világa. A show-business összetett szó. Ha nincsen show, nincsen business. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) pedig mindezt szó szerint veszi. A NOB, mint a játékok jogtulajdonosa számára gigantikus üzlet az olimpia. A szervezet marketing jelentéseiből az látszik, hogy a szervezet korifeusai jól sáfárkodnak a Játékokkal kapcsolatos marketing jogokkal.

Forrás: http://www.bbc.co.uk/news/magazine-18874030

A világ egyik leghatalmasabb sportszövetségének büdzséje 5 fő bevételi forrásból áll: Broadcast (közvetítési jogdíjak), TOP Programme (a legjelentősebb 11 nagy támogató márka tartozik ide), OCOG Domestic Sponsorship (Helyi szervezőbizottság által gründolt támogatók), Ticketing (jegybevétel), Licensing (olimpiával kapcsolatos arculatátvitel).

Forrás: Olympic Marketing Fact File, 2012. olympic.org

A múlt alkalommal a három legmarkánsabb bevételi tétellel foglalkoztam, azaz a médiaközvetítések, a TOP szponzoroktól, valamint a helyi támogatóktól befolyt összegek kerültek terítékre.

By the way, az olimpiai játékok szponzorációs hátteréről egy kiváló filmet publikálta BBC.

A NOB büdzséjét elnézve látható, hogy a legjelentősebb bevételi hányadot a médiajogok értékesítése jelenti. Ezúttal viszont következzen néhány „partikulárisabb” bevételi tétel.

Két olyan összegről van szó, amelyet még nem tudunk, hiszen a Játékok végén derül majd csak ki, hogy konkrétan mennyi jegyet értékesítettek az egyes versenyekre, s milyen mértékű eladásokat sikerült realizálni a licensing-típusú megoldásokkal. Többen ostorozták a Szervezőket, hogy miért van az, hogy néhány esemény-helyszínen nincs teljesen tele a csarnok, még jegyet egyáltalán nem lehet kapni. Nos, ez úgy fordulhat elő, hogy a Szervezők a támogatók felé nagyon sok VIP-jegyet adnak, hiszen ez a szponzoráció fejében, velünk szemben támasztott ellenszolgáltatás minimuma. Viszont a támogatóknál landolt jegyekkel nem biztos, hogy a cég érdekeltségi körébe tartozó személyek élnek is, s így fordulhat elő, hogy bár a jegyeladások azt mutatják, hogy egy-egy versenyhelyszínre a teljes jegy-kontingenst értékesítettek, mégis sok szabadkapacitás látható.  

Bár tehát a londoni olimpiáról még nem állnak rendelkezésre hivatalos adatok, a korábbi olimpiákról azonban igen. Látható, hogy a nyári olimpiai játékok esetében az elmúlt hét olimpián a jegyek háromnegyedét sikerült eladni. Kimagaslik a sorból a négy évvel ezelőtti pekingi játékok, ahol 95,6%-ot ért el a Szervezőbizottság.

Forrás: Olympic Marketing Fact File, 2012. olympic.org

Egy másik bevételi tétel, amellyel lehet kalkulálni, a licencia, azaz valamilyen arculat-átvitel keretében létrejött kereskedelmi tevékenység. Habár London kapcsán még itt sincsenek egzakt számok, az azért látható, hogy az OCOG (Olimpiai szervezőbizottság) esetében egyáltalán nem jelentéktelen összegekről beszélünk.

Forrás: Olympic Marketing Fact File, 2012. olympic.org

by Bery :)