Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Beckham, a jól öltözött zsúrfiú

A szigetországi főváros magáénak mondhatja azt a bravúrt, hogy az olimpiák történetének első olyan városává lépett elő, amely háromszor láthatja vendégül a világ sportifjúságát egy kéthetes dzsmeborira. A tegnap lezajlott londoni olimpiai megnyitónak számos érdekes mozzanata volt. A Játékok kreatív, élmény-designer guruja, Danny Boyle tű éles koreográfiát alkotott, amelynek szinte minden képkockáját megőrzi majd a kollektív emlékezet. Ebből a sokszínű kavalkádból emelnék ki egy lényeges elemet, aminek a jelentősége elvitathatatlan a tekintetben, hogy anno nem Párizs, hanem London kapta a szervezés jogát. Nem, nem Tony Blair. Még csak nem is Lord Sebastian Coe látványos prezentációja a kandidáció során. Ez a személy, David Beckham. A mindig kifogástalanul öltözködő zsúrfiú.

Forrás: AFP

Még a játékok előtt egy nappal is futtatott vele a játékok főszponzora, az adidas egy reklámfilmet. A jó öreg David  betolt egy érzelmi húrokat pengető, a lokális brit identitástudatot megerősítő reklámakciót. Hiába, az igazi sztárok érzelmeket kínálnak, álmokat váltanak valóra.

 

A Nike most indított „lesipuskázó marketing-akciójával" félő volt, hogy ismét ellopja a show-t a megnyitó ünnepség előtt néhány nappal a TOP szponzor, adidas elől.

David-től megszokhattuk, hogy szeret a középpontban lenni. Ő a nagybetűs MÁRKA. Igen, mert a személyek esetében is van ilyen. Anglia egykori, s még ma is ünnepelt hőse most éppen az amerikai Galaxy-ban koptatja a gyepszőnyeget, ám egy másik kontinensre történő eligazolása sem tette őt mellőzötté a Játékokkal összefüggő szervezési munkálatokban. Lord Sebastian Coe, a szervezőbizottság főnöke gondoskodott arról, hogy a Manchester United egykori sztárjátékosa, ha a pályán kívül is, de kapjon fontos szerepet a londoni olimpia kapcsán. Így is történt, a nagykövet szerepét játszatták el vele. Majd egy kis időre az is felmerült, hogy talán ő lesz az a személy, aki meggyújtja az olimpiai lángot.

Nem így lett, hanem a remény gondolatának közvetítőiként, hét kiválasztott fiatal angol sportoló gyújtotta meg az impozáns módon egybeforduló olimpiai kandelábert. Végül tehát nem David lett az aki fellobbantotta az Olümpia szent ligetéből idáig utaztatott tüzet, de ebből az aktusból is jócskán kivette a részét.

A Temzén, dögös akcióhősként, tönkrevasalt öltönyben, motorcsónakon érkezett az ünnepélyes olimpiai megnyitóra. Körülötte tűzijáték kápráztatta a nagyérdeműt, tehát minden egy csúcskategóriás hollywood-i forgatókönyv szerint íródott. Pazar látványban volt része a kiválasztottaknak.

Összességében, ha nem is főszereplőként, de epizodistaként részese lehetett a nagyszabású ceremóniának.

Mert ez neki jár. Anglia büszke lehet rá.

by Bery :)

0 Tovább

Mr Olympia, avagy egy pénzügyi zseni olimpiája

Mind többször hallani, hogy az olimpia szent eszméjét egyre inkább a profithajhász pénzsóvárság keríti hatalmába. Az emberiség legjelentősebb sportseregszemléje ma már inkább gazdasági, mintsem kulturális vállalkozás. De mikor is vált a marketing gépezet szerves részévé, s e gépet mozgásban tartó dollárkupac-gyűjtögető menedzserek játékszerévé? Az 1984-es évig kell visszatekernünk az idő kerekét. Egy pénzügyi zseni megalkotja az olimpiarendezés gazdasági modelljét.

Forrás: http://www.coverbrowser.com/covers/time/64#i3168

Paradox módon párhuzam húzható az 1984-es los angeles-i játékok és az idei londoni olimpia között. Ami közös, hogy "külső körülmények" hátráltatták a szervezési folyamatokat. Bár London 2005-ben nyeri el a rendezési jogot, s akkor még minden rendben van a világgazdasági folyamatok terén, de a beruházások jelentős része, a játékok helyszínéül szolgáló Kelet-London totális rehabilitációja - a gazdasági válság kitörésétől - azaz 2008-tól zajlik. Míg tehát Londonban a világgazdaság fogaskerekének akadozása, addig egy negyedszázaddal korábban Los Angelesben a kandidáló országok totális érdektelensége nehezíti meg a rendezést. A 70-es, 80-as években ugyanis a rendező városok sportberuházási filozófiájába a fenntarthatóság gondolata nem épül be szervesen, s emiatt főként presztízsépítkezések zajlanak, ami mind az 1976-os montreali, mind az 1980-as bojkottos moszkvai olimpiát enyhén vesztesgessé teszi pénzügyi értelemben. Montreal a beruházási költségeket a játékok után még kb.: 30 évig fizeti! A deficites olimpiák légkörében érthető is, hogy a minimális számra csökken azon városok száma, akik hajlandóak belevágni, hogy vendégül lássák a világ sportfiatalságát egy 16 napos találkozóra.

Hollywoody Olimpia
Ebben a légkörben formálódik a gondolat a Los Angeles-i döntéshozók fejében, hogy igencsak jó lenne 1932 után újra az amerikai kontinensre hozni a játékokat, de ha lehet mindezt a bravúrt úgy megoldani, hogy az adófizetők egyetlen egy centjébe se kerüljön.

Az olimpiák történetében ez az a mérföldkő, mikor tisztán magánfinanszírozású, azaz állami támogatások nélküli olimpiát rendeznek, s lép rá egyben az üzletiesedés felé vezető első lépcsőfokra az addig az amatőr és profitmentes szemléletű Nemzetközi Olimpiai Bizottság.


 Forrás: Holger Preuss (2004): Az olimpiai játékok gazdasági háttere alapján saját szerkesztés

Los Angeles pazar megnyitóval ejti kábulatba a közönséget. 84 kék frakkos zongorista, 84 kékre festett zongorán játssza Gershwin Kék rapszódiáját. A NASA-tól származó ötlettől vezérelve egy szkafanderbe öltözött asztronauta repül a magasba, hogy 92.000 helyszíni és majd 2 milliárd tévénéző előtt a Coliseum-ban lobbantsa fel az olimpiai lángot. A Szovjetunió által szervezett "viszont-bojkott" következtében a keleti blokk 14 országa, az "állami amatőrök" nem vesznek részt az olimpián. A román sportolók meglepetésre megjelennek az eseményen és kitűnő szereplésüknek köszönhetően, összesen 53 megnyert éremmel, második helyen végeznek az éremtáblázaton.        

Mr Olympia, avagy egy pénzügyi zseni olimpiát rendez
Első alkalommal rendeznek kormányzati támogatás nélkül nyári olimpiát. A szervezőbizottság élére egy utazási iroda vezetője, Peter Ueberroth kerül. Aki az olimpiai projekt indulását kísérő sajtótájékoztatón így nyilatkozik: "Minél nagyobb a csőd, engem annál jobban vonz a feladat!" Számos üzleti húzása volt, aminek köszönhetően ez volt az eslő olimpia, ami pénzügyi nyereséggel zárt. Ölümpia szent ligetében például nem akarták meggyújtani a tüzet, mikor kiderült, hogy az USA-ban miden személynek, aki 1000 yardot akar a fáklyával futni 3000 dollárt kell fizetnie. Tizenötezer kilométer volt a fáklyaút hossza, melyet mesterségesen kellett meghosszabbítani, annyi volt a jelentkező. A másik nagy újítása, hogy bevezeti a TOP (The Olympic Partnership Program) támogatói programot, melyben 30-ban maximálja a szponzorok számát (ebben az olimpiai ciklusban 11 márka tartozik ebbe), s mindegyiktől legalább 4 millió dollár beugrót kért. 50.000 társadalmi munkában dolgozó, önkéntest toborzott, az ABC tévétársaságnak 225 millió dollárért adta el a közvetítési jogokat, a csatorna pedig a reklámpercek értékesítéséből 615 millió dollár bevételt kasszírozott. A TOP szponzorok közül a Coca-Cola 50 milliót, a McDonald's 55 milliót és 9 millió hamburgert adott.

Nyolc évvel azután, hogy a montreali játékok hatalmas anyagi csőddel zárultak, Los Angeles lélegzetelállító mérleget vonhatott meg, s ez a pénzügyi zseni, a rendezőbizottság elnöke, Peter Ueberroth, azaz Mr Olympia érdeme. A rendezvény 225 millió dolláros haszonnal zárul, az alkalmazott gazdasági modell pedig példaként szolgál a későbbi játékok szervezőinek is.

A Time magazin Peter Ueberrot-hot "Az év emberé"-vé választja.

by Bery :)

1 Tovább

lesipuska

blogavatar

Olimpiáról objektíven, tabuk nélkül, őszintén. Üzleti, reklámos, marketinges optikán keresztül :)

Utolsó kommentek