Az olimpiai játékok középpontjában a sport klasszikus értékei, a versenyzők vetélkedése, a rekordok túlszárnyalása mellett természetesen a sportesemény üzleti jelentősége, azaz a rendező ország nemzetgazdasági teljesítményét befolyásoló, multiplikátor hatás áll. A szervezőbizottság tájékoztatása szerint az olimpiai helyszínek és az infrastruktúra fejlesztése 5,3 milliárd fontot emésztett fel, az esetlegesen felmerülő mellékköltségekre 2,7 milliárd fontot, a biztonsági és rendőri intézkedésekre 600 millió fontot, a brit ÁFA-ra (VAT) 800 millió fontot, a paralimpiai játékokra közel 400 millió font összeget fordítanakk. A nevesített költségelemek alapján a játékok megrendezésének teljes büdzséje - beleértve a versenyhelyszínek megépítésének költségeit, valamint a brit főváros keleti részének teljes körű rehabilitációját - 9,345 milliárd font körül mozog (ez a jelenlegi árfolyamon számolva körülbelül 3439 milliárd forint összegnek felel meg). Az összeg oly hatalmas, hogy a Brit Olimpiai Bizottság (BOA) és a Londoni Olimpia Rendezőbizottsága (LOCOG) összetűzésbe is került miatta. A költségelszámolás kapcsán támadt nézeteltérésük miatt a Nemzetközi Sportdöntőbírósághoz (CAS) fordultak jogorvoslatért. A háttérben egy elszámolási vita áll, mely szerint a BOA, amelynek 20 százalék részesedés jár az olimpia profitjából, külön kezelné a paralimpia költségeit, míg a LOCOG egy eseménynek tekinti az olimpiai és a paralimpiai játékokat.
Amikor a rendező városról született a döntés, akkor még Tony Blair mosolygott...
A tetemes összegből az impozáns sportlétesítmények mellett számos egyéb alapinfrastruktúrát is fejlesztettek. Meghosszabbították például a metró kelet-londoni vonalát, s létrehoztak egy nagysebességű vasúti ingajáratot is, Olympic Javelin (Olimpiai gerely) névvel, mely az Olimpiai Parkba szállítja majd az utasokat.
A beruházások gigantizmusát érzékelteti, hogy a tervek szerint 25 millió fontból olyan drótkötélpályát építettek ki a Temze fölött, mely összeköti a 2012-es olimpia helyszíneit. A költségek minimalizálása érdekében a szervezők olyan környezet konform technológiát képviselő innovatív megoldásokat is alkalmaztak, amelyek megfelelő ár-érték arányt képviselnek. Ékes példája ennek, hogy az Olimpiai park építőanyagainak 50 százalékát kötött pályán szállították a helyszínre, a központi olimpiai stadion pedig a legkönnyebb az olimpiák történetében. Sőt, a 2016-ra kandidáló és komoly esélyes Chicagó, a győzelme esetén a londoni létesítmény ötvenötezer székét átszállíttatná az amerikai városba, ahol beépítenék az ottani stadionba. A brit fővárosnak egyébként sem lenne szüksége az olimpia után a nagyméretű arénára, mivel ott a nemrég átépített Wembley.
by Bery :)
Utolsó kommentek