Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Social business - szép új világ

Piaci értelemben kettős trend figyelhető meg a közösségi médiabiznisz területén. Egyrészt, mind több hirdető szánja rá magát, hogy kommunikációs megoldásait e területre is kiterjessze, másrészt a játéktéren lévők esetében már látszanak a hajszálrepedések, melyek könnyedén alááshatják üzletük sikerességét.

A reklámszakmában időről-időre felröppennek mágikus szavak, kifejezések, melyek egy-egy trend eljövetelét hirdetik. Mostanában a közösségi marketing ilyen, melytől a reklámágazat minden szereplője a „mindenható” megoldást várja. A fogyasztók digitális bennszülötté válása, a hagyományos médiafogyasztás megváltozása, (fragmentálódás, non-linearitás, mobilitás) erőteljesebb social media jelenlétre sarkallja a cégeket. A Shift Happens a közelmúltban publikált jelentése szerint soha nem látott sebességre gyorsult a digitalizáció „diffúzió sebessége”. Azaz, még a rádiónak 38 évre, a tévének 13 évre, az internetnek 4 évre, az iPod-nak 3 évre, addig a Facebook-nak mindössze 2 évre volt szüksége ahhoz, hogy a globális méretekben kritikusnak nevezhető 50 milliónyi fogyasztót elérjen. És akkor mi jöhet még?

Forrás: Shift Happens, 2012.

A Groupon esete jól példázza, hogy a social business mindenhatóságába vetett hit könnyedén megrendülhet.  A márkák tulajdonosainak tudatosítaniuk kell önmaguk számára, hogy a hangsúlynak nem a social eszközök fetisizálásán, hanem a megfelelő arányokon kell lenni, hiszen amennyiben az aktivitás nem releváns, nem illeszkedik a márka kommunikációs kontextusába, akkor egyszerűen nem működik. Ebből adódóan egyre többen vannak azok, akik amellett törnek lándzsát, hogy a közösségi felületek üzleti hatásukat tekintve túlértékeltek. A Facebook, mely 76 milliárd dolláros piaci értéke -  jóval megelőzve ezzel az Interbrand és a Millward Brown márkalistáján több fajsúlyos márkát - jóval meghaladja a bevételtermelő képességéből következtethető pénzügyi értéket. A jelentős üzleti sikert még csupán papíron könyvelő Twitter 7,7 milliárdot ér, a szakmai közösségekre specializálódott LinkedIn a tőzsdei bevezetés után rögtön 9 milliárd dollárra ugrott, pedig két évvel ezelőtt mindössze 15 millió dollár volt a nyeresége, tehát jelenlegi piaci értéke 600-szorosa a nyereségének.

A kétkedők táborát erősíti például Salem Baskin márkastratéga is, aki baljóslatú írását az Advertising Age-en publikálta. Egy nagyon izgalmas összefüggésre irányítja a figyelmet, ugyanis szembeállítja a hard-core üzleti célokat (pl.: eladás növelés, piaci részesedés, stb.) a közösségi médiaaktivitások kapcsán megvalósítható márkacélokkal (pl.: fogyasztói mikro beszélgetések indítása). Véleménye szerint, bár e felületeken minőségi fogyasztói kontaktus valósul meg, ám ennek hatását nem érdemes túlértékelni az üzlet szempontjából. Ugyanis az egyik legfőbb üzleti célt, az eladást csak nagyon áttételesen befolyásolja.

by Bery :)

0 Tovább

Olimpiai márkacsacsogók

Az olimpia ideje alatt a Játékok szponzorai sem tétlenkednek. Szinte kivétel nélkül mindegyik támogató márka óriási médiakampánnyal erősít rá az olimpiai kommunikációjára. A Bluefin Labs, social media analitikával foglalkozó kutatócég annak járt utána, hogy melyik olimpiai támogató márka kampánya durrant a legnagyobbat a közösségi médiában. Az első három helyen a Budweiser, a Visa és a gyermekek szerepeltetésével érzelmi húrokat pengető Procter & Gamble - Thanks You, Mom kampánya áll.

Az olimpiai kampányokból egyértelműen azt a következtetést szűrhetjük le, hogy az ismert arcok szerepeltetése egyre fontosabb részét képezi a vállalatok kommunikációs mixének. Gondoljunk csak a Visa-Michael Phelps, az adidas-Beckham, vagy éppen a Coca-Cola-Katy B „házasságára”. A híresség jó eszköz a termékdifferenciálás elérésére, a márka humanizálására, imázs-transzferre. A celebekre épített kampány pozitívan hat a márka értékeire, eladási mutatóira.

A londoni az első olyan olimpia, ahol a közösségi média szerves részévé válik a szurkolók sportélményének. Szinte mindenki tapasztalja, hogy egy-egy siker után szinte végeláthatatlan poszt-folyam gördül át a Facebookon. A hirdetők számára fontos ez a másodlagos kommunikációs hatás, hiszen ezáltal a klasszikus médiafelületeken (pl. TV) futtatott reklámokat a közösségek tovább éltetik, azáltal, hogy kommentelik, mikro-beszélgetéseket folytatnak velük kapcsolatban.

A Bluefin Labs most annak járt utána, hogy a Londoni Játékok első 10 napjában melyik támogató márka médiakampánya szólt a legnagyobbat a közösségi médiatérben. A top 3 legnagyobb fogyasztói aktivitást kiváltó kampány között van a Budweiser,  a Visa és a Procter & Gamble kampánya.

 

Forrás: adage.com

A cég egyébként két mérést végzett. Az első periódus július 17-26-a között zajlott, míg a második az olimpia első tíz napját öleli fel, július 27-augusztus 5-e között. A két mérésből lehet érdemben következtetni a „fogyasztói participáció”, azaz a közösségi médiafelületet használók aktivitásainak növekedésére.

A százalékos adatok azt mutatják, hogy a két adatfelvétel között milyen mértékben nőtt az adott kampányról szóló „közösségi diskurzus”. Látható, hogy az első 10 helyen lévő márkák esetében megduplázódott az aktivitás szintje. Ezt a megnövekedett bevonódási szintet azzal magyarázzák, hogy a márkák előszeretettel alkalmaztak hírességeket a kampányokban (pl.: Budweiser- Jay-Z, Visa-Phelps, Morgan Freeman). A Bluefin kutatócég odáig megy, hogy azt állítják, hogy a celebek hatásait tekintve a Budweiser esetében a teljes hatás 13%-a tulajdonítható a Jay-Z-nek.

A Bluefin Labs már korábban végzett felmérést az olimpiával kapcsolatosan. Akkor az olimpiai sportágak, sportolók social media felületeken kifejtett hatását elemezték. Az amerikai kutatócég még az olimpia előtt szondázta meg a social felületeket annak érdekében, hogy hiteles képet adjon arról, hogy melyik sportágat, sportolót kommentelik legnagyobb mértékben. Ki lehet a közösségi szupersztár? Az eredmény szerint a szurkolók a „jamaicai sprinterkirály”, Usain Bolt személyiségéről áradoznak leginkább. Többen úgy vélik, hogy Bolt egyénisége egyenesen ahhoz járult hozzá, hogy megmentette az atlétika sportágát, formabontó megnyilvánulásaival a szórakoztatóipar integráns részévé varázsolta. Bohókás attrakcióit azonban nem nézi mindenki jó szemmel. A NOB elnöke, Jacques Rogge például már másodszor szólt be a Carl Lewis örökségét egyáltalán nem tisztelő, magát legendának nevező jamaica-i villámnak. A legfőbb NOB korifeus mértéktartásra utasította Bolt-ot.

by Bery :)

0 Tovább

Olimpia a közösségi médiatérben

A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) sem akar lemaradni a napjainkban tomboló közösségi
médiahájpról. A NOB egy egyedi design-nal ellátott, a személyes timeline profiltól eltérő
Facebook megjelenést - "Explore London 2012" - biztosít a londoni olimpia kapcsán az egyéni sportolók, csapatok nemzeti olimpiai bizottságok és a különböző sportágak számára.

A közösségi felületek fanatikusai
Lépten-nyomon azt halljuk, hogy az emberek többsége akár még a munkaidő nagy részét is a
közösségi felületeken tölti. A 35 év alattiak sex után is a közösségi hálóban találják meg a boldogságukat!? :)


Forrás: Gadgetology study - how addicting is social media? http://www.retrevo.com/content/blog/facebooktwitternewcigarette

A sportszerető fanatikusok social-lázát támasztja alá, hogy a foci Európa-bajnokság
döntőjében másodpercenként több mint 15 ezer üzenetet küldtek a Twitter felhasználói, amikor a spanyol válogatott megszerezte negyedik gólját a döntőben, és ezzel a közösségi mikroblog új, sporttal kapcsolatos rekordot állított fel. Még februárban a Super Bowl döntő utolsó három percében a másodpercenkénti 12 ezer 233 üzenet volt a csúcs.

Az amerikai focibajnokság döntőjén, a szurkolók kiszolgálása szempontjából a korábbi Super
Bowl-ok kommunikációs megoldásaitól eltérően, az idei év egyik legnagyobb újdonsága, hogy
- a fogyasztói interakcióra építve - létrehoztak egy közösségi média központot, ahonnét az
odalátogató150 ezer néző számára kívánták megkönnyíteni az információáramlást. A platformot megálmodó és létrehozó Raidious digitális marketing ügynökség olyan keresőmotort alkotott, melynek segítségével a szurkolók információéhségét elégítették ki az eseménnyel kapcsolatosan. A 260 négyzetméternyi iroda 20 fős személyzete napi 15 órában monitorozta a közösségi felületeken (pl.: Facebook, Twitter) zajló digitális beszélgetéseket.

Impulzushálót fon a NOB
Az Explore London 2012 névvel, a szokásos timeline-vonaltól eltérő, egyedi design-nal
olimpiai oldal indult a Facebookon, ahová egyéni sportolók, csapatok, olimpiai bizottságok,
sportágak integrálódhatnak, s válhatnak részesévé egy nagy közösségi dzsemborinak. Ezen az
egyedi gyűjtőoldalon kerülhetnek interakcióba a szurkolókkal, posztolhatnak képeket (a
videos tartalmak a televíziós társaságok kiváltsága).

 

Forrás: https://www.facebook.com/pages/olympics

Az elkészült oldal a NOB és a Facebook hosszútávú együttműködésen alapul. Jelenleg az
olimpián induló közel 10.000 sportoló töredéke szerepel az oldalon. Az "Explore London 2012"
oldal egyedisége abban is megmutatkozik, hogy ezen a felületen egyáltalán nem lesznek
láthatóak hirdetések. Ez azért sem meglepő, mert bár az oldal látogatottsága az olimpiához
közeledve minden bizonnyal egyre nagyobb lesz, a NOB ezen a platformon is tartja magát a
"No commercialisation" alapelvhez, ami annyit tesz, hogy a versenyhelyszíneken a hivatalos
időmérők és sportbeszállítók kivételével semmilyen egyéb kereskedelmi típusú hirdetés nem
lehetséges.

A NOB egyébként nem csupán a Facebookon, hanem egyéb social felületekre (Google+, Twitter, Foursquare, Tumbler, Instagramm), országspecifikus közösségi portálokra (pl.: a kínai Youku nevű videomegosztó) is kiterjeszti az olimpiai élményt.

by Bery :)

0 Tovább

lesipuska

blogavatar

Olimpiáról objektíven, tabuk nélkül, őszintén. Üzleti, reklámos, marketinges optikán keresztül :)

Utolsó kommentek