Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Vége a férfiuralomnak az olimpián?

A pénzügyi befektetésekkel foglalkozó Goldman Sacs 42 oldalas elemzést publikált a londoni olimpia gazdasági és pénzügyi vonatkozásairól. A riport a rideg gazdasági mutatók mellett érdekes összefüggésekről is lerántja a leplet. A tanulmány éremkalkulációt és az olimpiával összefüggő makro-trendeket is tartalmaz. E szerint 4 aranyat nyer a magyar csapat az olimpián, valamint egyre dinamikusabban nő a hölgyek részvételi aránya.

Mostanában több posztban is foglalkoztam az olimpiai válogatott aranypotenciáljával, sportszakmai és gazdasági nézőpontból górcső alá véve az egyre gyérebb olimpiai eredményességünket.

Michael Moore utálja a Goldman Sacs-t

Forrás: http://www.michaelmoore.com/

Ha Michael Moore, az amerikai „botrányfilmes” producer olvassa a Goldman jelentését, valószínűleg fenntartásokkal fogadja az abban foglaltakat, mivel legutóbbi mozifilmjében, a Capitalism: A Love Story!-ban (Kapitalizmus: Szeretem!) totálisan leszedi a keresztvizet a Goldman Sacs vezetőiről, akik szerinte az USA kormányzati adminisztrációjának adott tanácsaikkal érdemben járultak hozzá a világgazdasági válságot elindító amerikai ingatlanbuborék felfújásához.

Ha viszont függetlenítjük magunkat a Moore által megjelenített érzelmi szálaktól, s tárgyilagosan szemlélődünk, akkor azt találjuk, hogy az elemzés készítői egy elég részletes anyagot raktak össze, s nem elégedtek meg a rideg makrogazdasági mutatókkal, hanem érdekes interjúkkal is színesítették a gazdasági elemzést, valamint 10 olimpia-gazdasággal összefüggő trendet is felvonultattak. A gazdasági újságírók és egykori olimpikon megszólaltatottak között van például a világ valaha élt legzseniálisabb futója, a 400m-es síkfutás világcsúcs tartója, Michael Johnson is.

A globális érdeklődést kiváltó sporteseményeket mindig hatalmas beruházás és reklámhadjárat előzi meg. A közvetlen pénzügyi nyereség mellett főként az események nyomán előálló, számszerűsíthető és kevésbé összegszerű momentumokra - a meglévő infrastruktúra multiplikátor hatására, country branding (országmárka építés) - szoktak hivatkozni. A Goldman gurui azonban tovább léptek…

A tanulmány kétség kívül tartalmaz néhány korábban nem ismert összefüggést az olimpia gazdasági hátterének vonatkozásában. Ilyen például a megnyert érmek tekintetében a rendező ország/város hatása (hazai pálya előnye). Itt az elmúlt 10 olimpiát vizsgálva azt találták, hogy átlagban 54 %-kal gyűjtött több érmet a rendező ország, mint a rendezést megelőző korábbi játékokon.

Forrás: The Olympics and Economics 2012, Goldman Sacs, 2012.

Rendkívül jól szemlélteti ezt a hatást az angolok teljesítménye.

Forrás: The Olympics and Economics 2012, Goldman Sacs, 2012.

A befektetési guruk jóslata szerint az londoni éremtábla élén az USA végez majd 37 arannyal (négy évvel ezelőtt Kína volt az élen), Kína 33, Nagy-Britannia 30, Oroszország 25, Ausztrália 15 aranyérmet szerez majd. A magyar csapat 11 érmet nyer majd, mely közül négy csillog majd a legfényesebben. Ez az éremszám a négy évvel ezelőtti 21-dik helyhez képest eggyel jobb helyezéshez lesz elegendő az országok nem hivatalos éremtáblázatán. Az összéremszám tekintetében is az USA vezet majd 108 megnyert medalionnal, Kína 98, Oroszország 74-gyel fog zárni.

Olimpiai trendek gazdasági optikán keresztül

A Goldman Sacs tanulmánya számos trendet is felvonultat az olimpia gazdasági vetületével összefüggésben, melyek közül tagadhatatlanul az egyik legérdekesebb a nők arányának dinamikus növekedése.

 

Forrás: The Olympics and Economics 2012, Goldman Sacs, 2012.

Vezetői tanácsadással foglalkozó szakemberek egybecsengő véleménye, hogy nem csupán az olimpiák, hanem a munkapozíciók tekintetében is jönnek föl a nők. Több nő dolgozik az USA-ban, mint férfi, sőt a vezetők több mint 50%-a nő. Dominálják az orvosi, jogi, banki és könyvelői munkaköröket. A 200.000 éves férfiuralom a vége felé közeledik. Aki többre kíváncsi, az nézze meg Hanna Rosin, New Data on the Rise of Women című TED-en elhangzott előadását.

 Az alábbi ábra pedig arról ad számot, hogy a hosszú távú hatás tekintetében vajon miért is kandidálnak városok az olimpia rendezéséért. A rendezésnek a járulékos hasznok alapján komoly GDP növelő hatása is van. Mind a Lloyds bank korábban, a Goldman is úgy becsli, hogy a londoni olimpia 9-10 milliárd fontot generál majd a teljes brit gazdaság számára, megközelítően 0,6-0,7%-kos többletet adva a nemzetgazdaság számára.

 

Forrás: The Olympics and Economics 2012, Goldman Sacs, 2012.

by Bery :)

0 Tovább

Olimpia az álomgyárban

A globális érdeklődésre számot tartó sportesemények terén az idei évet kikiálthatnánk „annus mirabilis”-nek (csodálatos esztendőnek), mivel tele a nyár érdekesebbnél érdekesebb sporteseményekkel.  A Foci EB után robogunk tovább.... Olimpia következik. Olimpia, gigaberuházás, embertömeg :)

A nyári sportesemények, főként az Olimpia miatt a vállalatok számára valóságos Kánaán lehet az idei év. A szigetországi olimpiai dzsembori szponzorai nagyon készülnek. Itt van mindjárt az óvszerek koronázatlan királyaként emlegetett Durex, mely az olimpiai faluban elszállásolt 16 000 sportoló között 150 000 db gumi óvszert oszt majd ki. Óvatos becsléssel kiszámíthatjuk, hogy egy sportolóra nagyjából 9 óvszer jut. De komolyra fordítva a szót...

Az olimpiát mindig hatalmas beruházás és reklámhadjárat előzi meg. A rendezők a közvetlen pénzügyi nyereség mellett főként az események nyomán előálló, számszerűsíthető és kevésbé összegszerű momentumokra - a meglévő infrastruktúra multiplikátor hatására, country branding (országmárka építés) - szoktak hivatkozni. A Lloyds TSB Bank például egy látványos infografikán szemléltette, hogy becslései alapján a londoni olimpia 10 milliárd fontot generál majd a teljes brit gazdaság számára. Nagy kérdés, hogy valóban így lesz-e. Az mindenesetre tény, hogy a játékok megrendezésének teljes büdzséje 9,35 milliárd font körül mozog (ez a jelenlegi árfolyamon számolva körülbelül 3439 milliárd forint összegnek felel meg). Szinte kivétel nélkül eddig minden olimpiai rendezés során rendre nagyobb gazdasági hatást vártak, mint ami ténylegesen megvalósult. Ha a londoni játékok bekerülési költségét összevetjük a gazdaság növekedési ütemével, akkor az olimpia „mindössze” egy 0,7 százalékos GDP-bónuszt jelent a szigetország egészének.

Bár nemzetgazdasági értelemben kétséges a megtérülés, mégis vannak márkák, akik látnak kapcsolódási lehetőséget. A reklámozók legalább két körét érdemes elkülöníteni, hiszen egyrészt vannak azok a szponzorok, amelyek jelentős összegek leszurkolása mellett, országokon átívelő kategória-exkluzivitást élveznek. E mellett léteznek olyan cégek, amelyek helyi szintén próbálják invenciózus kommunikációs megoldásaikkal kiaknázni az üzleti lehetőségeket. Többen már el is kezdték promóciós kampányaikat a különböző médiafelületeken. Az Adidas -, mely az olimpia hivatalos támogatója adja számos válogatott sportruházatát is. Érdekesség, hogy a brit olimpiai válogatott versenyruháját Stella McCartney -, a Beat-korszak emblematikus figurájának, Paul McCartney-nak a lánya - az Adidas sztárdesigner-e tervezte.

 

Az egyik legelkötelezettebb sportszponzorként, mind az olimpia, mind a labdarúgó Európa-bajnokság hivatalos támogatójaként a Coca-Cola globális méretű reklámhadjárata mellett hazai szinten is be kívánja vonni a futball iránt elkötelezetteket. Az italóriás egy külön az Eb-re kialakított micro-site-tal arra szólítja az átlagszurkolókat, hogy lépjenek be a „Coca-Cola Őrült Focistadionjába”. A honlapon található Coca-Cola EB pólótervező alkalmazással megtervezhető és megosztható a saját „őrült” dizájn. A tervező-dzsmebori lényege, hogy minél több szavazatot kell szerezni, s a 100 legtöbb voksot gyűjtő nevező meg is kaphatja majd a saját egyedi pólóját.

Az olimpia négyévenként lázba hozza a világot! Sportközvéleményt, sporttól távol álló egyéneket. A modern olimpikon ikonként él tudatunkban. Egyszerre nyaljuk szánk szélét, nyelünk nagyokat, tartjuk vissza a visszatartandót, mikor felcsendül az a bizonyos dallam. Celebrate humanity! 

by Bery :)

0 Tovább

lesipuska

blogavatar

Olimpiáról objektíven, tabuk nélkül, őszintén. Üzleti, reklámos, marketinges optikán keresztül :)

Legfrissebb bejegyzések

Utolsó kommentek