A globális érdeklődésre számot tartó sportesemények terén az idei évet kikiálthatnánk „annus mirabilis”-nek (csodálatos esztendőnek), mivel tele a nyár érdekesebbnél érdekesebb sporteseményekkel.  A Foci EB után robogunk tovább.... Olimpia következik. Olimpia, gigaberuházás, embertömeg :)

A nyári sportesemények, főként az Olimpia miatt a vállalatok számára valóságos Kánaán lehet az idei év. A szigetországi olimpiai dzsembori szponzorai nagyon készülnek. Itt van mindjárt az óvszerek koronázatlan királyaként emlegetett Durex, mely az olimpiai faluban elszállásolt 16 000 sportoló között 150 000 db gumi óvszert oszt majd ki. Óvatos becsléssel kiszámíthatjuk, hogy egy sportolóra nagyjából 9 óvszer jut. De komolyra fordítva a szót...

Az olimpiát mindig hatalmas beruházás és reklámhadjárat előzi meg. A rendezők a közvetlen pénzügyi nyereség mellett főként az események nyomán előálló, számszerűsíthető és kevésbé összegszerű momentumokra - a meglévő infrastruktúra multiplikátor hatására, country branding (országmárka építés) - szoktak hivatkozni. A Lloyds TSB Bank például egy látványos infografikán szemléltette, hogy becslései alapján a londoni olimpia 10 milliárd fontot generál majd a teljes brit gazdaság számára. Nagy kérdés, hogy valóban így lesz-e. Az mindenesetre tény, hogy a játékok megrendezésének teljes büdzséje 9,35 milliárd font körül mozog (ez a jelenlegi árfolyamon számolva körülbelül 3439 milliárd forint összegnek felel meg). Szinte kivétel nélkül eddig minden olimpiai rendezés során rendre nagyobb gazdasági hatást vártak, mint ami ténylegesen megvalósult. Ha a londoni játékok bekerülési költségét összevetjük a gazdaság növekedési ütemével, akkor az olimpia „mindössze” egy 0,7 százalékos GDP-bónuszt jelent a szigetország egészének.

Bár nemzetgazdasági értelemben kétséges a megtérülés, mégis vannak márkák, akik látnak kapcsolódási lehetőséget. A reklámozók legalább két körét érdemes elkülöníteni, hiszen egyrészt vannak azok a szponzorok, amelyek jelentős összegek leszurkolása mellett, országokon átívelő kategória-exkluzivitást élveznek. E mellett léteznek olyan cégek, amelyek helyi szintén próbálják invenciózus kommunikációs megoldásaikkal kiaknázni az üzleti lehetőségeket. Többen már el is kezdték promóciós kampányaikat a különböző médiafelületeken. Az Adidas -, mely az olimpia hivatalos támogatója adja számos válogatott sportruházatát is. Érdekesség, hogy a brit olimpiai válogatott versenyruháját Stella McCartney -, a Beat-korszak emblematikus figurájának, Paul McCartney-nak a lánya - az Adidas sztárdesigner-e tervezte.

 

Az egyik legelkötelezettebb sportszponzorként, mind az olimpia, mind a labdarúgó Európa-bajnokság hivatalos támogatójaként a Coca-Cola globális méretű reklámhadjárata mellett hazai szinten is be kívánja vonni a futball iránt elkötelezetteket. Az italóriás egy külön az Eb-re kialakított micro-site-tal arra szólítja az átlagszurkolókat, hogy lépjenek be a „Coca-Cola Őrült Focistadionjába”. A honlapon található Coca-Cola EB pólótervező alkalmazással megtervezhető és megosztható a saját „őrült” dizájn. A tervező-dzsmebori lényege, hogy minél több szavazatot kell szerezni, s a 100 legtöbb voksot gyűjtő nevező meg is kaphatja majd a saját egyedi pólóját.

Az olimpia négyévenként lázba hozza a világot! Sportközvéleményt, sporttól távol álló egyéneket. A modern olimpikon ikonként él tudatunkban. Egyszerre nyaljuk szánk szélét, nyelünk nagyokat, tartjuk vissza a visszatartandót, mikor felcsendül az a bizonyos dallam. Celebrate humanity! 

by Bery :)